Sökning: "läroplanen tolerans"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden läroplanen tolerans.

  1. 11. Kultur som problem och lösning - en policyanalys av Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Johansson; [2014]
    Nyckelord :Läroplan; Värdegrund; Svenska; Svenska som andraspråk; Kultur; Identitet; Fostran; Tolerans; Andrafiering; Policyanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur den aktuella läroplanen för grundskolan, Lgr 11, förhåller sig till en postkolonial andrafierande diskurs i sina förväntningar på skolans utbildning och fostran av barn och ungdomar. I detta arbete har läroplanens två inledande kapitel samt kursplaner i svenska och svenska som andraspråk för år 1-6 fokuserats. LÄS MER

  2. 12. Vilka likheter finns mellan Janusz Korczak och läroplanen 2011?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Philip Jonsson; [2013]
    Nyckelord :Janusz Korczak; Lgr11; lärarroll; pedagog; värdegrund;

    Sammanfattning : SammanfattningPhilip Jonsson(2012) ” Vilka likheter finns mellan Janusz Korczak och Lgr 11”Malmö högskola: LärarutbildningenUppsatsen är en jämförelse mellan Janusz Korczak och dagens läroplan från 2011. Uppsatsens resultat är att det finns likheter mellan Janusz Korczaks pedagogik och läroplanen för 2011. LÄS MER

  3. 13. Att förmedla tolerans : En studie om lärares erfarenheter kring värdegrundsarbetet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Eliasson; Gabriella Demir Sjödin; [2013]
    Nyckelord :Didaktisk praktik; utvärdering; värdegrund; värdepedagogik.;

    Sammanfattning : Examensarbetet bygger på en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och analysera hur lärare konkret arbetar med värdegrundsuppdraget som de genom läroplanen är skyldiga att göra. För att ta reda på hur lärare kan arbeta med att förmedla värdegrunden i praktiken intervjuades elva yrkesverksamma lärare med en kvalitativ intervjumetod. LÄS MER

  4. 14. Existentiell reflektion eller kunskapsorientering? : En hermeneutiskt inspirerad analys av tolerans, livsfrågepedagogik och personlig utveckling i den nya ämnesplanen för religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mats Monsen; [2011]
    Nyckelord :existentiell reflektion; gymnasieskola 2011; livsfrågepedagogik; lärare; läroplan; kunskapsorientering; personlig utveckling; religionskunskap; tolerans; ämnesplan;

    Sammanfattning : Hösten 2010 presenterades Skolverkets nya ämnesplan för religionskunskap i gymnasieskolan. Det såg där ut som om de existentiellt reflekterande inslagen hade tonats ned, och de kunskapsorienterande inslagen getts större utrymme. Det här påpekades i den efterföljande debatten, men förnekades av författarna till ämnesplanen. LÄS MER

  5. 15. Nationella minoriteter och skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Iggstrand; [2011]
    Nyckelord :nationella minoriteter; undervisning; Lgr11;

    Sammanfattning : AbstractStudien är en fallstudie på en medelstor skola i en medelklass stadsdel i Göteborgs kommun.Genom att genomföra intervjuer med sju lärare och rektor samt enkäter till 54 elever i årskurs 9, hoppades jagkunna få en bild av hur lärare, i den svenska kommunala skola jag har undersökt, resonerar kring sinundervisning om de nationella minoriteterna. LÄS MER