Sökning: "läroplanen tolerans"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden läroplanen tolerans.

  1. 6. En analys av Astrid Lindgrens verk med fokus på dess användbarhet i undervisningen i de tidigare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Bäärnhielm; [2020]
    Nyckelord :sociocultural; children litterature; picturebooks; sterotypes; primary school; Astrid Lindgren; skönlitteratur; tolerans; genus; relationer; Lgr 11; undervisning; norm*;

    Sammanfattning : I denna uppsats har utvalda böcker skrivna av Astrid Lindgren analyserats med syftet att tar reda på hur man kan använda dem i undervisningen. Analysen utgår från grundskolans tidigare år, årskurserna f-3. I analysen fokuserar jag på rubrikerna, relationer, tolerans och genus och hade dessa som fokus när böckerna lästes. LÄS MER

  2. 7. En analys av vilka etiska budskap två skönlitterära läromedel förmedlar – Med fokus på de etiska budskapen rättskänsla, ansvarstagande, generositet och tolerans i Vittnet och Pojken och Tigern Tidsmaskinen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; barnlitteratur; skönlitterära läromedel; etik; etisk fostran; rättskänsla; ansvarstagande; generositet; tolerans; läroplaner;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks Vittnet (2009) av Lena Hultgren och Pojken och Tigern Tidsmaskinen (1993) av Lars Westman. Båda böckerna är skönlitterära läromedel som riktar sig till elever på mellanstadiet. De skönlitterära läromedlen ska utveckla elevers läskompetens och skapa läslust. LÄS MER

  3. 8. Traditionsfirande i förskolan : En didaktisk studie om kulturell mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Baer; Catharina Kjerrulf; [2018]
    Nyckelord :celebration; cultural diversity; intercultural; preschool education; rituals; traditions; firande; förskola; interkulturell; jul; kultur; lucia; mångfald; traditioner; traditionsfirande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarstudenters uppfattning om och tidigare erfarenheter av att arbeta med olika kulturella och religiösa traditioner i förskolan. Examensarbetet utgår från ett interkulturellt perspektiv och behandlar vilka traditioner som synliggörs i förskolan, hur firandet går till och informanternas uppfattning om tradition som fenomen och resurs för kulturellt lärande. LÄS MER

  4. 9. “Alla platsar ju inte i skolmiljön om man säger så” En undersökning om hur fritidslärare talar om barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Sundberg; Åsa Håkansson; [2018]
    Nyckelord :fritidshem; normer; socialkonstruktivism; tolerans;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur fritidslärare talar om barn utifrån normer och tolerans. I läroplanen för grundskolan står det att skolans värdegrund och uppdrag är en likvärdig utbildning (Skolverket rev. LÄS MER

  5. 10. ”Värdegrunden i Läroplan för Förskola” - En kvalitativ analys om värdegrund och normer i Lpfö 98/10

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Sandquist; Matilda Hänninen; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Läroplanen; Normkritik; Tolerans; Queer; Normer; Värdegrund; Intersektionalitet; Jämställdhet; Jämlikhet; Likabehandling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka värdegrunden i Lpfö 98/10, samt hur normer skrivs fram där i. Vi har också velat undersöka huruvida den normkritik som skolverket efterfrågar syns i läroplanen, som kanske är det styrdokument förskollärare använder sig allra mest av. LÄS MER