En analys av Astrid Lindgrens verk med fokus på dess användbarhet i undervisningen i de tidigare skolåren

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: I denna uppsats har utvalda böcker skrivna av Astrid Lindgren analyserats med syftet att tar reda på hur man kan använda dem i undervisningen. Analysen utgår från grundskolans tidigare år, årskurserna f-3. I analysen fokuserar jag på rubrikerna, relationer, tolerans och genus och hade dessa som fokus när böckerna lästes. Resultatet av analysen visa på olika typer av relationer i de olika böckerna som man i undervisningen kan lyfta för att diskutera med eleverna. I resultatet framgår även att, Astrid Lindgren, i sina berättelser använder sig av både stereotypiska karaktärer som faller inom ramen för vad som anses vara normalt inom genus, relationer och sättet man som människa agerar på, vilket i sin tur leder till ett underlag för diskussion i undervisningen. Utifrån resultatet av analysen har en lektionsdesign framtagits för hur man kan koppla Astrid Lindgrens böcker till läroplanen och kursplanernas innehåll i ämnena svenska och samhällskunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)