Sökning: "läs metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 373 uppsatser innehållade orden läs metoder.

  1. 1. Att knäcka koden! : En kvalitativ intervjustudie om metoder för att underlätta matematikundervisningen för elever med läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Tilda Hugosson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Något som har konstaterats i flera studier är att matematikämnet påverkas avläs- och skrivsvårigheter. Detta väckte ett intresse till att ta reda på metodersom lärare använder för att anpassa undervisningen till elever som harsvårigheter i läsning och skrivning. LÄS MER

  2. 2. Undervisning och skrivutveckling : en kunskapsöversikt om skrivundervisningsstrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Hedin; [2024]
    Nyckelord :Skrivundervisningsstrategier; skrivutveckling; skrivundervisning; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Förmågan att skriva är en grundläggande mänsklig rättighet som är en viktig byggsten för ett aktivt medborgarskap. Därmed är skrivundervisningen i grundskolan av central vikt. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens påverkan på elevers litteracitet i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Mossberg; Alma Gotemark; [2024]
    Nyckelord :Litteracitet; läs-och skrivutveckling; digitalisering; ny litteracitet; multimodalitet;

    Sammanfattning : Förmågan att läsa och skriva, även kallat litteracitet, har under de senaste decennierna reformerats som följd av digitaliseringens snabba förändring av samhället och därmed även skolan.   Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad som kännetecknar forskning kring hur digitaliseringen påverkar litteraciteten hos elever i årskurs F-6, samt vilka innebörder forskare lägger i den nya litteraciteten som ständigt utvecklas. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter i arbetsmomentet läsning : En kvalitativ intervjustudie om sju svensklärares arbete   med elever med läs- och skrivsvårigheter på högstadiet (åk 7–9)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Wedlund; [2024]
    Nyckelord :anpassningar; likvärdig undervisning; litteraturundervisning; läs-och skrivsvårigheter; läsning; svenskundervisning; svensklärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien är att undersöka sju verksamma svensklärares beskrivna arbete med elever med läs- och skrivsvårigheter i arbetsmomentet läsning på högstadiet samt vilka uppfattningar dessa svensklärare har gällande läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. En kunskapssöversikt av läs- och skrivprocesser inom svenskundervisning för särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Erika Sjöholm; Martina Andersson; [2024]
    Nyckelord :Anpassning; Differentierad undervisning; Läs- och skrivprocess; Svenskundervisning; Särbegåvade elever; Teknologi och E-lärande; Undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska strategier och anpassningar inom svenskundervisningen för att effektivt utmana särbegåvade elever. Utmaningarna ligger i att skapa en lärandemiljö som möter de unika behoven hos särbegåvade elever och det finns även utmaningar med arbetet av deras intellektuella utveckling. LÄS MER