Sökning: "läs- och skrivförmågor."

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden läs- och skrivförmågor..

  1. 6. Gymnasieelevers upplevelser av läsande och skrivande på fritiden, i grundskolan och i gymnasiet : En intervjustudie av elever med och utan lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Amanda Malmström; Rebecca Ranjkesh; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund   Både grundskola och gymnasium har en viktig roll i utvecklingen av elevers läs- och skrivförmågor, i synnerhet för elever med lässvårigheter. Tidigare forskning har visat att läs- och skrivsvårigheter oftast är ihållande och kan påverka individens liv i flera avseenden gällande studier, arbetsliv och fritid. LÄS MER

  2. 7. Att förstå det lästa : En kvantitativ studie av läsförståelse med fokus på personer med utländsk utbildning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linnéa Öhman; [2019]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; läsning; läsförståelse; LÄS-prov; högskoleprovet; utländsk utbildning;

    Sammanfattning : En välutvecklad läsförståelse är bland annat betydelsefull för skolframgång. Mot bakgrund av att andelen utrikesfödda har ökat i Sverige, har den svenska befolkningen numera varierande språkkunskaper och utbildningsbakgrunder. LÄS MER

  3. 8. Skönlitteraturens roll i elevers skrivande : En litteraturstudie om sambandet mellan den skönlitterära läsningen och elevers egna kreativa skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Josefin Landström; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; skrivning; writing; högstadiet; fiction; litteraturundervisning; upper secondary school;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudies syfte är att undersöka hur läsning av skönlitteratur påverkar elevers läs- och skrivförmågor bland elever på högstadiet genom tidigare forskning. Uppsatsens syfte är att undersöka sambandet mellan skönlitterär läsning och elevers eget kreativa skrivande samt vilka faktorer som påverkar högstadieelevers egna kreativa skrivande. LÄS MER

  4. 9. Stöttning av talspråkliga färdigheter : Aktiviteter och interaktioner i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Konstantakis; [2018]
    Nyckelord :Oral skills; activities; interactions; support; the proximal zone of development; Communication Supporting Classrooms Observation Tool CSCOT ; Talspråkliga färdigheter; aktiviteter; interaktioner; stöttning; den närmaste proximala utvecklingszonen; Communication Supporting Classrooms Observation Tool CSCOT ;

    Sammanfattning : De talspråkliga färdigheterna har en avgörande betydelse för barns kunskapsutveckling och ligger till grund för både läs- och skrivförmågor. Det är således av vikt att skolan erbjuder elever möjlighet att utveckla dessa. LÄS MER

  5. 10. Lärares arbete med läs- och skrivundervisning i klassrummet : En observations- och intervjustudie med lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Norrlén; [2018]
    Nyckelord :Läsinlärning; skrivinlärning; läsutveckling; skrivutveckling; lärare; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I skolans styrdokument står det skrivet under syftet i svenskämnet att eleverna ska inspireras till att vilja läsa och skriva. Eleverna ska genom undervisningen få utveckla sin förmåga att kommunicera genom tal och skrift. LÄS MER