Sökning: "läsintresse vuxna"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läsintresse vuxna.

  1. 1. LÄSA - en viktig del av livet eller ett nödvändigt ont? : En studie om inställningen till läsning och högläsning hos grupper med olika språklig och kulturell bakgrund

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marlene Svärd; [2015]
    Nyckelord :attityder; bakgrund; högläsning; kulturell påverkan; läsförståelse; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka attityder till läsning och högläsning hos personer med olika språklig och kulturell bakgrund. Anledningen till ämnesvalet är den sjunkande läs­förståelseförmågan hos barn och ungdomar i Sverige idag. LÄS MER

  2. 2. Elevers och pedagogers upplevelser och tankar kring läsutveckling ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Sundqvist; [2011]
    Nyckelord :Föräldrakontakt; högläsning; inre bilder; litteratur; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att belysa flickor och pojkars upplevelser och tankar kring deras läsutveckling. Finns där skillnader i flickors och pojkars läsutveckling? Syftet är även att belysa pedagogers upplevelser och hur de arbetar för att främja elevers läsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Hur skildrar barn i förskoleklassen och deras föräldrar den skriftspråkliga utvecklingen

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Håkansson; [2011]
    Nyckelord :helhetssyn; literacy; läsförståelse; skriftspråklig utveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Håkansson, Katarina (2011). Hur skildrar barn i förskoleklass och deras föräldrar den skriftspråkliga utvecklingen; How children and their parents in a preschool class depict the development of written language; Med fokus på ett tidsperspektiv som sträcker sig från förskola till tiden i förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteraturens betydelse för språkutveckling ­ i skolan och hemmiljön

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rebecca Ax; Maria Heder Ternell; [2008]
    Nyckelord :Skönlitteratur; språkutveckling; läsning; läslust; ;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaSyftet med denna uppsats är att ta reda på hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen. Huvud-frågan är om skönlitteraturen påverkar elevers språk och läsutveckling. Vi ställer oss även frågan omföräldrarnas engagemang är av stor vikt för barnens läsintresse. LÄS MER

  5. 5. Vad läser 10-12 åringar? En undersökning av elevers läsvanor

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Erica Adelbertson; Ulrika Uvenäs; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vad 10-12 åringar läser. Det är av stor vikt är att se vilka orsaker som påverkar valet. Det är även av intresse att se hur pedagoger kan motivera och inspirera ett fortsatt läsande. LÄS MER