Sökning: "lässtunder"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet lässtunder.

  1. 1. Flerspråkig språkutveckling utifrån läsaktiviteter : En studie av sex pedagogers uppfattningar om flerspråkiga barns utveckling utifrån lässtunder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ihab Kosai Khammas; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; läsaktiviteter; böcker; förskola; planering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans pedagoger använder sig av olika läsaktiviteter för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. För att uppnå studiens syfte och frågeställningar har semi-strukturerade intervjuer genomförts med sex pedagoger. LÄS MER

  2. 2. ”Möjligheterna är på många sätt obegränsade” : En kvalitativ studie om digitala verktyg och språkutveckling i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Hall; Amanda Börjesson; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; språkutveckling; undervisning; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18) som kom i bruk 2019 har ordet digitalisering blivit ett centralt begrepp. Även när det gäller barns språkutveckling, har förskolan ett viktigt uppdrag. Språket är vår största kommunikationskälla och med språket kan vi förstå och kommunicera med varandra. LÄS MER

  3. 3. Bilderböckernas möjlighet till reflektion : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers arbete kring ett källkritiskt förhållningssätt vid högläsning av bilderböcker i förskolan.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elsa Passgård; Linda Cedås; [2021]
    Nyckelord :Children s literature; picture book; reading aloud; source-critical approach; metacognitive questions; reflection; Preschool.; Barnlitteratur; bilderbok; högläsning; källkritiskt förhållningssätt; metakognitiva frågor; reflektion; förskola.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete genomförs en studie för att se hur barnböcker användsvid högläsning i förskolan. Syftet med denna studie är att undersöka hurpedagoger i förskolan arbetar med källkritik i kombination med bilderböckerunder högläsningen. LÄS MER

  4. 4. Högläsning för yngre barns språkutveckling : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Asma Rouhi; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; förskolan; pedagoger; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskap om pedagogers, i detta fall förskollärares och barnskötares uppfattningar och erfarenheter om högläsning i relation till yngre barns språkutveckling. Metoden som användes för datainsamling var enskilda intervjuer med fem pedagoger. LÄS MER

  5. 5. Pedagogen och lässtunden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Violetta Kaminska; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Flerspråkighet; Delaktighet och inflytande; Literacy;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka pedagogers föreställningar och praktiker kring lässtunder med fokus på flerspråkiga barngrupper. Läroplanen för förskolan poängterar att språk och lärande hänger oupplösligt samman och att förskola ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen (Lpfö98, 2016). LÄS MER