Sökning: "lässvårigheter"
Visar resultat 16 - 20 av 292 uppsatser innehållade ordet lässvårigheter.
16. Sámegiella gollegiella? : Kartläggningsmaterial och pedagogiska insatser vid lässvårigheter i nordsamiska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study investigates how teachers work with mapping and pedagogical interventions in reading in Swedish and Northern Sámi, which interventions are carried out when reading difficulties are suspected, and what challenges the teachers identify in terms of mapping and pedagogical interventions in case of reading difficulties in Swedish and Northern Sámi. The method used in the study was interviews with active teachers in a Sámi school, that teach Swedish or Sámi. LÄS MER
17. Läshunden : En kvalitativ studie om läshunden ett didaktiskt verktyg i läsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogiskt utbildade hundförares erfarenheter av att använda läshundar som ett didaktiskt verktyg i läsundervisningen i årskurs F-3. Ett särskilt fokus riktas mot de erfarenheter pedagogiskt utbildade hundförare har av hur läshunden kan stötta elevers läsutveckling. LÄS MER
18. En känsla av otillräcklighet : Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : En känsla av otillräcklighet –Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9, är en studie som undersöker de undervisningsmetoder lärare använder när de undervisar elever med dyslexi och vilka utmaningar lärare ställs inför. Bakgrunden till studien är att elever med dyslexi kan ha lässvårigheter och det är av stor vikt att de får stödetde behöver i sin läsutveckling. LÄS MER
19. Bedömningsverktyget LegiLexi : En kvantitativ studie om lärares användning av bedömningsverktyget LegiLexi som stöd för bedömning och fortsatt undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om lärare är hjälpta av bedömningsverktyget LegiLexi i bedömning av elevernas läsutveckling och hur resultaten används i den kommande undervisningen. Syftet var också att undersöka speciallärarens roll i bedömningsarbetet och vid planering av fortsatt undervisning med ambitionen att vi tillsammans med skolans personal kan bidra till elevernas läsutveckling. LÄS MER
20. Ett lärarperspektiv på tidiga insatser för elever i åk F-3 i lässvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : .... LÄS MER