Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 77 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Föräldrars betydelse för hög- respektive lågpresterande elevers skolprestationer i matematik : En kvantitativ studie om samband mellan svenska fjärdeklassares matematikresultat och föräldrars engagemang i sina barns lärande, skolarbete och läxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Gustafsson; Elina Lundberg; [2016]
    Nyckelord :Matematik; TIMSS 2011; hög- och lågpresterande elever; läxor; föräldrars engagemang;

    Sammanfattning : Läroplanen från 2011 förespråkar en skola för alla som grundar sig i en likvärdighet i utbildningen som innebär att alla elever ska undervisas utifrån sina egna förutsättningar och behov, detta innebär att undervisningen inte kan utformas lika för alla elever. En skola för alla skulle innebära att det inte borde spela någon roll om föräldrar och elever pratar om skolarbete och lärande hemma eller om eleverna får stöd hemma för att klara av eventuella läxor. LÄS MER

  2. 22. ”Alla får inte samma läxa”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stefan Soomro; [2016]
    Nyckelord :läxa; läxpolicy; framgångsfaktor; socialkonstruktionism; specialpedagog;

    Sammanfattning : SammanfattningStefan Soomro (2016). "Alla får inte samma läxa". ("Not everyone gets the same homework".) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER

  3. 23. Läxor: verktyg, relation eller tradition? En fenomenografisk analys av fyra lärares utsagor

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Toni Johansson; [2016]
    Nyckelord :Läxa; syfte; fenomenografi; fokusintervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att ta reda på hur lärare ser på läxor, om synen på läxor skiljer sig någonting mellan ämnen och hur synen på läxor har förändrats under tiden som lärare.  Materialet bestod av fyra fokusintervjuer med lärare från mellanstadiet och med ett varierat åldersspann. LÄS MER

  4. 24. Läxor- en studie ur lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ghazal Zaboli; [2015]
    Nyckelord :Läxor; Läxfritt; Likvärdighet; Repetitionsverktyg; Färdighetsträning; Lärarsyn;

    Sammanfattning : Läxor är ett het och omdebatterade ämne i media och det berör nästan alla hushåll. Det råder tyvärr inte mycket forskning kring läxor. Begreppet förekommer inte i läroplanen och därmed finns det inga anvisningar till undervisande lärare. Elever brukar inte vara förtjusta i att göra läxor. LÄS MER

  5. 25. Läxans vara eller icke vara i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Forss; [2015]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; lärandedimensioner; lärotypologi; läxor; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Forss, Therese (2015) Läxans vara eller icke vara i en skola för alla (The Benefits of Homework in an Equal School), Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområde: På skolverkets hemsida kan läsas att ”skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden” och att utbildningen ska vara likvärdig och därmed anpassas till ”elevernas olika förutsättningar och behov”. Ingenstans i styrdokument synliggörs läxans roll i skolan. LÄS MER