Sökning: "lek; lärande; miljö; förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 160 uppsatser innehållade orden lek; lärande; miljö; förskolan.

  1. 16. "Man kan verkligen se hur viktig leken är för livet" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av lekens betydelser och förutsättningar i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeleine Almén; Julia Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lek; Lärande; Sampal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar bidra med kunskap om lekens betydelser och förutsättningar i förskolan och utgår från två frågeställningar. Dessa är: Hur beskriver förskollärare lekens betydelser i förskolan och hur beskriver förskollärare lekens förutsättningar i förskolan? Studien har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där fyra begrepp har valts ut, och fokuserats på i studiens bakgrund och diskussion. LÄS MER

  2. 17. “Allt är ändå mitt! : EN STUDIE OM MAKTRELATIONER I BARNS FRIA LEK

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Torell; Ann_louise Jörgensen Jörgensen; [2021]
    Nyckelord :Socialt samspel; Maktrelationer; Fri lek; Förskolebarn; Kamratkultur;

    Sammanfattning : Syfte: I vår studie har vi valt att undersöka hur barns maktrelationer förhandlas i den fria leken. Baserat på tidigare erfarenheter har vi uppmärksammat hur barn använder olika maktroller för att kontrollera leken. LÄS MER

  3. 18. "Leken är sällan helt fri" : En studie om hur övervakning, styrning och normer påverkar undervisningen i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Annika Håkansson; Andriana Danilovic Josanovic; [2021]
    Nyckelord :Begränsning; delaktighet; fri lek; kunskap; makt; möjliggörande; normer; styrning; undervisning och övervakning.;

    Sammanfattning : Undervisning är ett nytt begrepp i förskolans läroplan (Lpfö, 18). Tillsammans med lek ska det lägga grunden för barns livslånga lärande. I läroplanen står det om hur undervisning ska ske både spontant och planerat. LÄS MER

  4. 19. Betydelsen av den fysiska lärmiljön i förskolan : Hur planerar förskollärarna den fysiska miljön?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Sunnegård; Natacha Henriksen; [2021]
    Nyckelord :lärmiljö; fysisk miljö; närvarande pedagog; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärmiljön i förskolan. Lärmiljön består av den sociala, pedagogiska och fysiska miljön, vilket även är faktorer som tas upp i tillgänglighetsmodellen från specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM 2018). Studien tar upp relevant forskning kring ämnet och teori kopplat till lärmiljön. LÄS MER

  5. 20. ”Den fria leken är inte fri” : En kvalitativ studie om barns fria lek och krigslekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hathaikan Ngamnual; Ioana Popescu; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; krigslek; makt; styrning och norm;

    Sammanfattning : Abstract   Vårt examensarbete syftar till att undersöka pedagogernas syn på barns fria lek och faktorer som påverkar barns möjlighet till den fria leken i förskolan. Vidare, undersöker vi pedagogernas förhållningssätt om leken övergår till en krigslek samt när, hur och på vilka grunder anser pedagogerna att det är lämpligt att ingripa i barns lek. LÄS MER