Sökning: "lek och lärande i förskoleklass"

Visar resultat 31 - 35 av 85 uppsatser innehållade orden lek och lärande i förskoleklass.

  1. 31. En studie om rummets betydelse i pedagogiskt arbete : Med inriktning mot förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Jenny Henriksson; Linda Larsen; [2013]
    Nyckelord :room s importance; teachers perspektive; preschool class; children; rummets betydelse; lärarperspektiv; förskoleklass; rum; barn;

    Sammanfattning : Bakgrund Inledningsvis diskuteras vad tidigare forskning visat beträffande rummet och dess betydelse. Delar som berörs är rummets utformning, grönare miljö (ljud, ljus, temperatur, luft etc. LÄS MER

  2. 32. Lek + matematik = lustfyllt lärande : Att använda styrd lek som pedagogiskt verktyg i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Eriksson; Eva-Lena Hellmark; [2013]
    Nyckelord :Lärande; matematik; pedagogiskt verktyg; styrd lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur styrd lek används som pedagogiskt verktyg i undervisning, i synnerhet i matematikundervisning, i förskoleklass och år 2. Ett ytterligare syfte är att få en inblick i hur lärare i förskoleklass och år 2 ser på styrd lek som pedagogiskt verktyg samt att studera skillnader mellan de olika årskurserna gällande användandet av styrd lek i matematikundervisning. LÄS MER

  3. 33. Lek genom barns ögon : En intervjustudie i förskola och förskoleklass

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ann-Sofie Gustavsson; Karin Bäck; [2013]
    Nyckelord :förskolebarn; barns lek; barns resonemang om lek; pedagogers delaktighet i barns lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur äldre förskolebarn och barn i förskoleklass talar om lek på olika sätt. Detta gav två stora frågeställningar som löd: Hur talar barn kring lek? samt Hur resonerar barn kring pedagogers involvering i lek? Den metod som användes var barnintervjuer med sammanlagt 80 barn varav 68 sexåringar och 12 femåringar. LÄS MER

  4. 34. Men vänta nu, hur får vi bete oss egentligen? - Ett utvecklingsarbete där traditionella könsmönster utmanas.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Palmgren; Agnes Skog; [2013]
    Nyckelord :utvecklingsarbete; genusperspektiv; lek; förhållningssätt; normer;

    Sammanfattning : Det här utvecklingsarbetet har genomförts i en förskoleklass och syftar till att utveckla ett jämställdhetsarbete i förskola och skola. Vi upplever att barns handlingar begränsas av stereotypa könsuppfattningar och därför har vi i vår studie intagit ett genusperspektiv. LÄS MER

  5. 35. Leken som ett pedagogiskt verktyg i förskoleklassen : En studie om lekens betydelse för barns utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Soli Fransson; Fatima Taleb-Berrouane; [2013]
    Nyckelord :lek; lärande; barns utveckling; lekens värld; förskoleklass; förskollärare; pedagoger;

    Sammanfattning : BakgrundLek har en stor betydelse för människans utveckling, då den ger oss spänning, glädje och lust. Leken är nära kopplad till fantasi och barn utforskar sin omgivning och formar sin personlighet genom lek. Leken är en arena där barn lär och utvecklas av och med varandra. LÄS MER