Sökning: "lek och lärande i förskoleklass"

Visar resultat 26 - 30 av 85 uppsatser innehållade orden lek och lärande i förskoleklass.

  1. 26. Matematik i förskoleklass : En studie kring hur matematik behandlas i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Emma Lindhe; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : förskoleklass, matematik, arbetssätt, matematiskt innehåll, lek och lärande .... LÄS MER

  2. 27. På lek eller allvar : En kvalitativ undersökning om hur pedagoger använder sig av lek inom kommunal skola och Waldorfskola och hur lek används skolförberedande inom förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Inez Lindh Isefält; [2014]
    Nyckelord :Waldorf; Municipal; Play; School preparing; Pre-class class; Waldorf; Kommunal; Lek; Skolförberedande; Förskoleklass;

    Sammanfattning : Jag har i min uppsats undersökt hur förskoleklassens verksamhet jobbar skolförberedande utifrån lek genom observationer av förskoleklasser på kommunala skolor och Waldorfskolor. Jag har också samtalat med pedagoger i dessa förskoleklasser och genom dessa samtal med pedagogerna kommit fram till hur de ser på sin verksamhet gällande lek och vart de lägger sin fokus, vilka föreställningar de har om lek och hur de använder sig av denna i skolförberedande syfte. LÄS MER

  3. 28. Lärande genom lek : Lekens betydelse för lärandet i förskoleklass och årskurs 1-3 utifrån ett lärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Therese Asplund; [2014]
    Nyckelord :Lek; lärande; undervisning; förskoleklass; grundskolans tidiga år;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur lärare i grundskolans tidiga år och förskollärare i förskoleklass ser på begreppen lek och lärande samt i vad mån lärarna ser ett samband mellan lek och lärande.   Undersökningen är en kvalitativ studie som undersöker pedagogers syn på lek och lärande samt hur lärarna använder sig av leken som ett verktyg i undervisningen. LÄS MER

  4. 29. Barngruppens storlek och dess betydelse för lärande : En studie från en kåkstad i Sydafrika

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Marie Kisterud; [2014]
    Nyckelord :South Africa; large groups; learning; play; slow learners; receptions class; preschool.; Sydafrika; stora barngrupper; lärande; lek; specialpedagogik; förskoleklass; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken syn förskollärare och lärare i Sydafrika har på barngruppers storlek samt hur de anser att storleken på barngruppen kan påverka barn och elevers lärande. För att få farm ett resultat har intervjuer genomförts med fem pedagoger och en förskolechef som arbetar på förskolor och skolor i Sydafrika. LÄS MER

  5. 30. Tre pedagogers syn på leken i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johanna Landin; Petra Magnusson; [2013]
    Nyckelord :Förskoleklass;

    Sammanfattning : SammanfattningMagnusson, Petra & Landin, Johanna (2013) Tre pedagogers syn på leken i förskoleklassen. Malmö Högskola: LärarutbildningenSyftet med denna studie är att undersöka vad tre pedagoger i förskoleklass har för syn på leken och lekens betydelse. LÄS MER