Sökning: "levda erfarenheter av språk"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden levda erfarenheter av språk.

  1. 1. Swedish as a Second Language—a Parallel School Subject in Practice : A case study of multilingual students’ lived experiences of Swedish as one language but two school subjects

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Angelica Granqvist; [2019]
    Nyckelord :Swedish as a second language; lived experience; pedagogical scaffolding; social and linguistic belonging; agency; Svenska som andraspråk; levda erfarenheter av språk; pedagogisk stöttning; social och språklig tillhörighet; agens;

    Sammanfattning : Since 1995 the Swedish language has been taught as two different yet similar and parallel school subjects throughout the educational system: Swedish (SWE) and Swedish as a Second Language (SSL). Building on Hedman and Magnusson (2019a), this case study research focuses on multilingual students’ lived experiences of language and their decision to study SSL as opposed to SWE. LÄS MER

  2. 2. Konsten att identifiera och reparera alliansbrott i kognitiv beteendeterapi : - Om modet att ta ansvar som psykoterapeut

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Psykoterapi

    Författare :Sara Eberger; Robert Helsing; [2016]
    Nyckelord :Therapeutic alliance; alliance ruptures; rupture resolution; CBT; terapeutisk allians; rupturer i alliansen; reparation av rupturer; KBT;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka leg. psykoterapeuters uppfattningar om och erfarenheter av att identifiera och reparera rupturer i den terapeutiska relationen (alliansen) i kognitiv beteendeterapi (KBT). Datainsamlingen bestod av narrativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Språkliga möjligheter. Flerspråkiga elevers upplevelser av delaktighet, stöd och lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne Larsson Kohn; [2015-10-15]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; särskilt stöd; delaktighet; lärande; fenomenologi; livsvärld; horisont;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka flerspråkiga elever som har bedömts eller bedöms vara i behov av särskilt stöd. Fokus i studien är att få ökad kunskap om flerspråkiga elevers levda erfarenheter av att erhålla stöd, känna delaktighet och möjligheter att uppnå målen i skolan samt vilka förutsättningar som upplevs finnas för detta. LÄS MER