Sökning: "lgr11 och lpo94"
Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade orden lgr11 och lpo94.
11. Vem får synas i No-läromedel : En kvantitativ bild- och textanalys av fyra läromedel för årskurs 1-3 skrivna under Lpo94 och Lgr11
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Flera forskare har tidigare bekräftat att No-läromedel inte är könsneutrala och att det förekommer en överrepresentation av män. Debatten som förs handlar om huruvida elever påverkas av den ojämna fördelningen av män och kvinnor inom No-ämnena. LÄS MER
12. Analysing the Intrinsic and Extrinsic Values of Physical Education and Health
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : A traditional view has, more or less, infested the subject of Physical Education, which affects the subject´s intrinsic values. The purpose of this knowledge overview is to analyse teachers and pupil’s perception and understanding of PEH in relation to intrinsic and extrinsic values. LÄS MER
13. Samhällskunskapens medborgarskapande direktiv : En komparativ idealtypsanalys av högstadiets målorienterade kursplaner i samhällskunskap utifrån medborgarskapsteoretiska perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Föreliggande studie grundar sig i tanken om att människan formas av den politiska, sociala och kulturella kontext som hen befinner sig i. På så sätt blir frågan om vad ett medborgarskap är och hur detta i sin tur förankras hos individen, en tämligen intressant fråga. LÄS MER
14. Norm och variation i läroplaner : en jämförelse av synen på språklig norm och variation i Lpo94 och Lgr11
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka Lgr11 och Lpo94:s tal om språklig norm och variation samt att se om någon kunskapssyn går att utläsa. Den metod som används är närläsning, där varje läroplan analyseras med hjälp av begreppsdefinitioner. Läroplanerna läses, tolkas och läses om med så objektiva ögon som möjligt. LÄS MER
15. Digitalisering som ”frälsare”? : En kritisk textanalys av två publikationer som berör digitalisering i skola och fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Syfte Syftet med denna uppsats är att kritiskt granska och analysera två texter från två styrande maktinstanser, rörande digitalisering inom skola och fritidshem. Metod Studien är en kritisk textanalys med en diskursanalytisk ansats med socialkonstruktivism som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER