Sökning: "lgr11 och lpo94"

Visar resultat 6 - 10 av 76 uppsatser innehållade orden lgr11 och lpo94.

  1. 6. Bildläraren som "hjälpgumma" : En forskningsöversikt om lärande i ämnesintegrerad undervisning med bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Rystad Ploska; Emma Järpell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att se vilken funktion bildämnet fyller i ämnesöverskridande undervisning i grundskolan. Detta gör vi genom att granska tidigare forskning kring ämnesöverskridande undervisning kopplade till ämnet bild. LÄS MER

  2. 7. Translanguaging i en interkulturell läroplan? -en innehållsanalys av ämnet svenska som andraspråk i tre läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maja Holgersson; Edith Olsson; [2021]
    Nyckelord :Intercultural; Translanguaging; Multilingualism; Curriculum; Primary-School and Pedagogy;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how and if the intercultural approach is visible in three Swedish curricula, and if and how there are signs of or lack of the translanguaging perspective in the analyzed curricula. The analyzed material is Lpo94 revised 1996, Lgr11 revised 2019 and Lgr11 revised 2021. LÄS MER

  3. 8. Hur framställs flickor och pojkar i en läsebok  -en ideationell textanalys om hur könsnormer uttrycks i en svensk läsebok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefine Brinkner; Madelene Hermansson; [2021]
    Nyckelord :Kön; Genus; Normer; Stereotyper; Läsebok; Transitivitetsanalys; Ideationell analys; Textanalys; SFG;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att genom en transitivitetsanalys granska en läsebok för åk. 4–6 ur ett genusperspektiv för att uppmärksamma hur könsnormer konstrueras och reproduceras i texten samt hur den förhåller sig till Lgr11. Läseboken analyseras utifrån hur manliga och kvinnliga karaktärer framställs. LÄS MER

  4. 9. Etik i värdegrunden och i de samhällsorienterade ämnena: En kritisk diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Korelic Natalie; Lacza Martina; [2021]
    Nyckelord :Etik; Kritisk diskursanalys; Läroplaner; Samhällsorienterande ämnen; Värdegrunden;

    Sammanfattning : Etik är en viktig och stor del av skolan som genomsyrar hela läroplanen. I en studie av Thornberg (2008) visar han att det ofta är lärares värderingar och tidigare erfarenheter som styr etikundervisningen. LÄS MER

  5. 10. Vygotskij, var är du? : En läroplansanalys om huruvida det sociokulturella lärandeperspektivet synliggörs i läroplaner från 1969–2011.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ivana Filipovic; Marta Krzyzanowska; [2020]
    Nyckelord :språk; kommunikation; samarbete; lärande; matematiskt språk; läroplan; kursplan.;

    Sammanfattning : Detta är en empirisk studie vars syfte är att undersöka huruvida det sociokulturella perspektivet synliggörs i läroplanerna från 1969–2011. I studien undersöks även i vilken grad kommunikation kommer till uttryck i respektive läroplan samt hur dessa uttryck skiljer sig med fokus på matematikämnet. LÄS MER