Sökning: "lgr11 och lpo94"

Visar resultat 21 - 25 av 76 uppsatser innehållade orden lgr11 och lpo94.

  1. 21. Vilken historia förmedlas? : en läromedelsstudie om Skånes nationsskifte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lucas Berzén; [2016]
    Nyckelord :historiebruk; läromedel; narrativ; identitet; historiekultur;

    Sammanfattning : Detta är en studie av historieframställningen i läromedel riktad mot grundskolans årskurs 4 – 6. Då historieämnet ges en tydligt identitetsskapande roll i styrdokumenten har aspekter kopplade till identitet och historieframställning undersökts. LÄS MER

  2. 22. Fler krav är lägre krav? : En analys av läroplansskiftets förändringar i musikämnets kursplan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Carl Årling; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att uppmärksamma de skillnader i betyg inom musikämnet som inträffat sedan läroplansskiftet från Läroplan för det obligatoriska läroverket 1994 (Lpo94) till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11). Läroplanerna med tillhörande kursplaner är de dokument som lärare i Sverige använder till sin planering av undervisning samt till bedömning av elevers prestationer. LÄS MER

  3. 23. Hallå, algebra? En läromedelsanalys om hur frekvent algebra förekommer i matematikböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Rohdin; [2016]
    Nyckelord :TIMSS; algebra; matematikläromedel årskurs 3; Bernsteins klassificering-och inramningsbegrepp; Lgr11; Lpo94;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur frekvent algebra förekommer i utvalda matematikböcker för årskurs 3 samt om det finns någon skillnad mellan läromedel från tidigare läroplaner i fokusen på algebra.  Frågeställningarna till studien är följande: Hur frekvent återfinns algebra i de utvalda matematikböckerna för årskurs 3? Är det någon skillnad mellan läromedel skapade för läroplanen Lgr11 och Lpo94? Ser vi någon förändring av hur frekvent algebra förekommer i läromedlen från de olika läroplanerna? I denna studie används den kvantitativa innehållsanalysen för att studera hur frekvent algebra förekommer i läromedlen. LÄS MER

  4. 24. Idrott och hälsa i förändring - En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar att införandet av Lgr11 påverkat ämnet Idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Charlotte Aav; [2015-08-10]
    Nyckelord :Lgr11; Lpo94; Idrott och hälsa; Läroplan; Kodteori;

    Sammanfattning : Syftet i föreliggande studie är att studera hur implementeringen av Lgr11 påverkat ämnet Idrott och hälsas innehåll samt vilka konsekvenser det fått för lärarens roll i undervisningen. Studien har en kvalitativ ansats och data har insamlats genom intervjuer med fem undervisande lärare i Idrott och hälsa årskurs 7-9. LÄS MER

  5. 25. Uppfostran, socialisation eller fostran? : Vilket begrepp använder du?- En historisk policyanalys av begreppet fostran från Lgr62 till Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Alanen Mäkinen; Wenke Lindvall; [2015]
    Nyckelord :Fostran; läroplaner; SOU-betänkanden; grundskolan; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka termen fostran i läroplaner samt i SOU-betänkande och se hur termen har förändrats över tid från 1960-talet och fram till idag. Därför har följande frågeställningar ställts för att kunna besvara studiens syfte: Hur behandlas termen fostran i ett urval SOU som föregår de tre läroplanerna? Hur framträder termen fostran i Lgr 62 och Lpo94/Lgr11? Samt hur uttrycks och förändras fostransbegreppet, över tid inom den skolpolitiska hanteringen i läroplanerna samt i olika SOU-betänkanden? Denna undrar har uppkommit genom den diskussion som pågått och pågår kring ett eventuellt återinförande av ordningsbetyg i grundskolan. LÄS MER