Sökning: "likheter och olikheter matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden likheter och olikheter matematik.

  1. 1. Laborativt material? : Hur lärare på lågstadiet beskriver att de använder laborativt material vid bråkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lirie Halili; [2022]
    Nyckelord :Bråk; laborativt material; konkret matematik; abstrakt matematik;

    Sammanfattning : Bråk har visat sig vara ett svårt ämne i matematikundervisningen där många elever saknar grundläggande kunskaper inom området. Flera forskningsstudier har visat att lärares användning av laborativt material kan stödja elevernas begreppsbildning i bråkundervisningen. LÄS MER

  2. 2. 23 år av ämnet Idrott och hälsa : En statistisk slutbetygsjämförelse mellan pojkar och flickor från Lpf94 och Lgy11 i ämnet Idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leo Gustafsson; Jarl Henrik; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställning Det syfte som denna studie har är att ta reda på om den generella uppfattning som finns i samhället att flickor presterar bättre i skolan även gäller i ämnet Idrott och hälsa under läsåren 1996/1997 till 2018/2019 under läroplanerna Lpf94 samt Lgy11. Slutbetygen som kommer granskas i studien är betygen IG och MVG från Lpf94 samt betygen F och A från Lgy11. LÄS MER

  3. 3. Det ska vara en utmaning, men inte för svårt : En studie om hur fem lärare organiserar sin undervisning med matematisk problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Sejla Ukic; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; matematisk problemlösning; organisation; samarbete; uppgifter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares perception av matematisk problemlösning i årskurs F-3 samt hur lärare strukturerar upp sin undervisning och på vilket sätt de väljer problemlösningsuppgifterna. För att besvara studiens forskningsfrågor utfördes en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare. LÄS MER

  4. 4. Hur tillämpas problemlösning i praktiken? : En fenomenografisk studie av lärarnas uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Viktor Kvistenberg; Joakim Elmqvist; Maja Borgström; [2018]
    Nyckelord :Problemlösning; problemlösningsprocessen; fenomenografi; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på lärares olika uppfattningar om begreppet problemlösning och hur de uppfattar att de arbetar med problemlösning. Arbetet genomsyras av en fenomenografisk ansats där lärares olika uppfattningar är centrala. LÄS MER

  5. 5. "Det finns ju inget facit, men det är en grej som funkar rätt hyfsat" : En studie kring arbetet med elever i matematiksvårigheter på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Helen Lehner; [2018]
    Nyckelord :matematik; matematiksvårigheter; stöd; kartläggning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge fördjupad förståelse för arbetet med stöd i matematik på gymnasiet. Av särskilt intresse är utifrån vilka grunder det avgörs vem som får stöd, hur stödet ska se ut och vilka stöd som erbjuds. Metoden som användes var intervjuer av lärare på sex olika gymnasieskolor. LÄS MER