Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Modeller för boksamtal : konstruktion och funktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olof Malmström; Ossian Fogelberg; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; Litteratursamtal; Litterär kompetens; Läsarter; Läsmotivation; Modeller;

    Sammanfattning : Det finns undersökningar som indikerar att svenska elevers läskompetens har minskat under senare år, vilket kan tänkas ha ett samband med den sjunkande läsnivån i landet. Läslyftet är ett exempel på en samtida åtgärd som har försökt vända trenden i positiv riktning. LÄS MER

  2. 7. 「Jag kan」 inget säga : Koe no katachi som värdegrundsförstärkare och dess didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Artur Artborg; [2021]
    Nyckelord :Didaktisk potential; Litterär kompetens; Värdegrund; Svenskämnet; Gymnasieundervisning; Litteraturundervisning; Mobbning; Diskriminering; Manga; Anime; A Silent Voice;

    Sammanfattning : Författare, forskare och lärare har länge lyft fram skönlitteraturs förmåga att låta läsare förstå sina egna liv och erfara andras till en grad utan motsvarighet bland pedagogiska och didaktiska redskap. Vad gäller verk som simultant kan imponera med litterär kvalité och värdegrundsfrämjande potential kan få konkurrera med Oima Yoshitokis manga Koe no katachi (sv. LÄS MER

  3. 8. Ungdomars akilleshäl eller en didaktisk möjlighet? : En didaktisk diskussion med utgångspunkt i hur Iliaden gestaltas på Tiktok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Gustafsson Svahn; [2021]
    Nyckelord :TikTok; fanfiction; Iliaden; McCromick; Torell; litteraturdidaktik; svensämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förändrade medievanor bidrar med nya litteraturdidaktiska förutsättningar, såväl utmaningar som möjligheter i litteraturundervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka vad som händer med en äldre litterär text när den gestaltas på Tiktok och vilken eventuell litteraturdidaktisk potential sådana Tiktok-videos besitter. LÄS MER

  4. 9. Vilken färg har Runebergs Den enda stunden? : En läsarorienterad studie av diktanalys med 14-18-åriga skolelever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Peter Ferm; [2021]
    Nyckelord :lyrikläsning; lyriktolkning; receptionsestetik; reader response theory; kognitiv poetik;

    Sammanfattning : I uppsatsen beskrivs två praktiker för lyrikläsning med 14–18–åriga skolelever:klassrumssamtal samt ett formulär för kreativ analys. Dessa praktiker ställs mot ettinteraktionellt synsätt som företräds av disciplinen receptionsestetik så som denna beskrivs avWolfgang Iser, ett transaktionellt synsätt som företräds av disciplinen reader–response theorymed Louise Rosenblatt som förgrundsfigur, samt disciplinen kognitiv poetik såsom dennabeskrivs av Peter Stockwell. LÄS MER

  5. 10. Att finna balans i litteraturundervisningen : En komparativ intervjustudie av svenska och åländska svensklärares syn på litteraturundervisningen och dess praktiska genomförande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Magnus Axelsson; [2020]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; gymnasieskolan; litteraturdidaktik; litterär kompetens; efferenta och estetiska läsningar; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka synen på litteraturundervisning hos svensklä-rare på gymnasiet. Detta görs genom att ställa frågan hur svensklärare konstruerar begreppet litteraturundervisning. LÄS MER