Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Modeller för boksamtal : konstruktion och funktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det finns undersökningar som indikerar att svenska elevers läskompetens har minskat under senare år, vilket kan tänkas ha ett samband med den sjunkande läsnivån i landet. Läslyftet är ett exempel på en samtida åtgärd som har försökt vända trenden i positiv riktning. LÄS MER
7. 「Jag kan」 inget säga : Koe no katachi som värdegrundsförstärkare och dess didaktiska potential
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Författare, forskare och lärare har länge lyft fram skönlitteraturs förmåga att låta läsare förstå sina egna liv och erfara andras till en grad utan motsvarighet bland pedagogiska och didaktiska redskap. Vad gäller verk som simultant kan imponera med litterär kvalité och värdegrundsfrämjande potential kan få konkurrera med Oima Yoshitokis manga Koe no katachi (sv. LÄS MER
8. Ungdomars akilleshäl eller en didaktisk möjlighet? : En didaktisk diskussion med utgångspunkt i hur Iliaden gestaltas på Tiktok
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Förändrade medievanor bidrar med nya litteraturdidaktiska förutsättningar, såväl utmaningar som möjligheter i litteraturundervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka vad som händer med en äldre litterär text när den gestaltas på Tiktok och vilken eventuell litteraturdidaktisk potential sådana Tiktok-videos besitter. LÄS MER
9. Vilken färg har Runebergs Den enda stunden? : En läsarorienterad studie av diktanalys med 14-18-åriga skolelever
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : I uppsatsen beskrivs två praktiker för lyrikläsning med 14–18–åriga skolelever:klassrumssamtal samt ett formulär för kreativ analys. Dessa praktiker ställs mot ettinteraktionellt synsätt som företräds av disciplinen receptionsestetik så som denna beskrivs avWolfgang Iser, ett transaktionellt synsätt som företräds av disciplinen reader–response theorymed Louise Rosenblatt som förgrundsfigur, samt disciplinen kognitiv poetik såsom dennabeskrivs av Peter Stockwell. LÄS MER
10. Att finna balans i litteraturundervisningen : En komparativ intervjustudie av svenska och åländska svensklärares syn på litteraturundervisningen och dess praktiska genomförande i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka synen på litteraturundervisning hos svensklä-rare på gymnasiet. Detta görs genom att ställa frågan hur svensklärare konstruerar begreppet litteraturundervisning. LÄS MER