Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Typiskt berättande : En komparativ arketypanalys ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Manuel Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Northrop Frye; archetypal analysis; literature teaching; Jeanette Winterson; Lighthousekeeping; Markus Zusak; I am the Messenger; literary competence; Northrop Frye; arketypanalys; litteraturundervisning; Jeanette Winterson; Fyrväktaren; Markus Zusak; Jokern; litterär kompetens;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras Markus Suzaks Jokern och Jeanette Wintersons Fyrväktaren utifrån Northrop Fryes arketypanalys. Inledningsvis görs separata analyser av de båda verken som sedan får ligga till grund för att jämföra de återkommande dragen som kunnat identifieras i de skilda texterna. LÄS MER

  2. 17. Samtala om texten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Ekstedt; [2018]
    Nyckelord :litteraturläsning; litterär kompetens; samtalsfrågor; styrning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur läsning av litteratur styrs genom samtals- och diskussionsfrågor. Analysen gjordes utifrån en lärobok till gymnasiekursen svenska 2, Svenska Impulser 2. LÄS MER

  3. 18. Den individuella läsupplevelsen : En komparativ receptionsstudie av Sven Delblancs roman Änkan och Mara Lees roman Ladies utifrån tre teorier om litterär kompetens

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Agnes Lord; [2018]
    Nyckelord :Literature; Upper Secondary School Education; Eva Hultin; Conversational Genres; Jessica Schiefauer; Litterär kompetens; Sven Delblanc; Mara Lee; Joseph Appleyard; Judith Langer; Magnus Persson;

    Sammanfattning : The purpose with this essay is to investigate how different theories about literary competence can help us understand why Sven Delblanc’s novel Änkan and Mara Lee’s novel Ladies have generated so many various interpretations as they have. To fulfill this purpose a comparative study of book reviews about the two novels Änkan and Ladies has been made. LÄS MER

  4. 19. Realistisk fantasy : Förklaringsramen i Andrzej Sapkowskis The Last Wish

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :David Gånge; [2018]
    Nyckelord :Andrzej Sapkowski; The Last Wish; The Witcher; litteraturvetenskap; repertoar; förklaringsram;

    Sammanfattning : Denna studie har utgått från Wayne A Chandlers och Carrol L Frys teori kring så kallade ”frames of explicability” (förklaringsramar) inom fantasygenren och applicerat denna på novellsamlingen The Last Wish av Andrzej Sapkowski. Syftet var att precisera Sapkowskis förklaringsram, det vill säga hur han förmedlar en illusion av sanning trots novellernas övernaturliga element, med fokus på den fiktiva värld som byggs upp i novellerna. LÄS MER

  5. 20. Bedömning av texttolkning : En studie i hur lärare bedömer elevers förmåga att tolka budskap i text

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Helming Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :Text interpretation; literary competence; literary transfer; reading competence; reading comprehension; readings; dialogue; assessment competence; formative assessment; summative assessment; metalanguage; tacit knowledge.; Texttolkning; litterär kompetens; literary transfer; läskompetens; läsförståelse; läsarter; dialog; bedömningskomptens; formativ bedömning; summativ bedömning; metaspråk; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : This study, based on interviews with seven teachers of Swedish, investigates how they define the concept of text interpretation and how they assess pupils’ ability to interpret text. The results show that the teachers define text interpretation as an ability to perceive hidden messages in text and an ability that is closely connected to reading comprehension. LÄS MER