Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Praktiska förslag på teoretisk grund : Didaktiska redskap för svensklärarens narratologiska verktygslåda

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Arvidsson; [2017]
    Nyckelord :De polyglotta älskarna; narratologi; homodiegetisk berättare; heterodiegetisk berättare; autodiegetisk berättare; fokalisering; analeps; proleps; litterär kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån en narratologisk analys av Lina Wolffs De polyglotta älskarna diskutera hur Gérard Genettes narratologiska begrepp homo-, hetero- och autodiegetisk berättare, fokalisering, analeps och proleps kan göras tydliga och greppbara för elever i den svenska gymnasieskolan. Utifrån Örjan Torells modell för litterär kompetens diskuterar jag sedan hur begreppen kan presenteras och förklaras för att förstås av elever i svenskundervisningen. LÄS MER

  2. 22. Bedömning av texttolkning : En studie i hur lärare bedömer elevers förmåga att tolka budskap i text

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Helming Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :Text interpretation; literary competence; literary transfer; reading competence; reading comprehension; readings; dialogue; assessment competence; formative assessment; summative assessment; metalanguage; tacit knowledge.; Texttolkning; litterär kompetens; literary transfer; läskompetens; läsförståelse; läsarter; dialog; bedömningskomptens; formativ bedömning; summativ bedömning; metaspråk; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : This study, based on interviews with seven teachers of Swedish, investigates how they define the concept of text interpretation and how they assess pupils’ ability to interpret text. The results show that the teachers define text interpretation as an ability to perceive hidden messages in text and an ability that is closely connected to reading comprehension. LÄS MER

  3. 23. Gynnsam lärmiljö för elevers läs- och skrivutveckling : En studie om några yngre elevers tankar och erfarenheter av framgångsfaktorer i den litterära lärmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therese Guttke; [2017]
    Nyckelord :Literary learning environment; factors for success; reading skills; writing skills; pupil perspective; Litterär lärmiljö; framgångsfaktorer; läsutveckling; skrivutveckling; elevperspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how some students in the early school years experience their literary learning environment, as well as their own thoughts and experiences of how the learning environment can be designed to support them in developing their literacy skills. The theoretical framework is a sociocultural perspective on learning. LÄS MER

  4. 24. Litterär kompetens i klassrummet : En undersökning av metoder och verktyg för att arbeta med skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteratur

    Författare :Cherine Al-Saffar; Emma Widman; [2016]
    Nyckelord :Litterär kompetens; litteraturläsning; konstitutionell kompetens; perfomanskompetens; literary transfer-kompetens; klassrumsmetoder;

    Sammanfattning : I denna uppsats reds begreppet litterär kompetens ut och dess tre delar - konstitutionell kompetens, performanskompetens och literary transfer-kompetens. De tre delarna kompletterar varandra och är alla lika nödvändiga. Ett flertal metoder inom läsning, skrivande och samtal tas upp som olika sätt att utveckla dessa. LÄS MER

  5. 25. L’uso del testo letterario nell’insegnamento dell’italiano L2 Uno

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Johanna Bengtsson; [2014-10-13]
    Nyckelord :undervisning; vokabulär; passato prossimo; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om läsningen av en litterär text i italienska på mellannivå kan ha en positiv inverkan på de lärandes grammatiska kompetens, ordförråd samt läsförståelse. Uppsatsen behandlar även hur man kan använda en litterär text i undervisningen av italienska i syfte att främja de lärandes förståelse av texten samt deras inlärning av ord och grammatik. LÄS MER