Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Praktiska förslag på teoretisk grund : Didaktiska redskap för svensklärarens narratologiska verktygslåda
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån en narratologisk analys av Lina Wolffs De polyglotta älskarna diskutera hur Gérard Genettes narratologiska begrepp homo-, hetero- och autodiegetisk berättare, fokalisering, analeps och proleps kan göras tydliga och greppbara för elever i den svenska gymnasieskolan. Utifrån Örjan Torells modell för litterär kompetens diskuterar jag sedan hur begreppen kan presenteras och förklaras för att förstås av elever i svenskundervisningen. LÄS MER
22. Bedömning av texttolkning : En studie i hur lärare bedömer elevers förmåga att tolka budskap i text
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : This study, based on interviews with seven teachers of Swedish, investigates how they define the concept of text interpretation and how they assess pupils’ ability to interpret text. The results show that the teachers define text interpretation as an ability to perceive hidden messages in text and an ability that is closely connected to reading comprehension. LÄS MER
23. Gynnsam lärmiljö för elevers läs- och skrivutveckling : En studie om några yngre elevers tankar och erfarenheter av framgångsfaktorer i den litterära lärmiljön
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this study is to investigate how some students in the early school years experience their literary learning environment, as well as their own thoughts and experiences of how the learning environment can be designed to support them in developing their literacy skills. The theoretical framework is a sociocultural perspective on learning. LÄS MER
24. Litterär kompetens i klassrummet : En undersökning av metoder och verktyg för att arbeta med skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteraturSammanfattning : I denna uppsats reds begreppet litterär kompetens ut och dess tre delar - konstitutionell kompetens, performanskompetens och literary transfer-kompetens. De tre delarna kompletterar varandra och är alla lika nödvändiga. Ett flertal metoder inom läsning, skrivande och samtal tas upp som olika sätt att utveckla dessa. LÄS MER
25. L’uso del testo letterario nell’insegnamento dell’italiano L2 Uno
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om läsningen av en litterär text i italienska på mellannivå kan ha en positiv inverkan på de lärandes grammatiska kompetens, ordförråd samt läsförståelse. Uppsatsen behandlar även hur man kan använda en litterär text i undervisningen av italienska i syfte att främja de lärandes förståelse av texten samt deras inlärning av ord och grammatik. LÄS MER