Sökning: "litteracy förskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden litteracy förskola.

  1. 1. Barns språkutveckling : Förskolepersonals arbete för att utveckla barns språk i förskoleåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Izabelle Burton Lillbacka; [2019]
    Nyckelord :förskola; skriftspråk; språkutveckling; förskolepersonal; litteracy; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att skapa djupare förståelse för hur förskolans personal arbetar för att stödja barn i deras språk-och skriftspråksutveckling. I undersökningen har åtta förskolepersonal svarat på frågor i form av intervjuer. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Man möter ju text hela tiden : En kvalitativ studie där barns möte med text och skrift under en dag på förskolan studeras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ulrika Linder; [2018]
    Nyckelord :Skrifthändelse; förskola; skrift; text; pedagog;

    Sammanfattning : This study aims at investigating what Litteracy events and texts children encounter during a day at preschool. The aim of the study is also to get an understanding of the underlying thoughts with the texts presented in the environment and by the pedagogues. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskola och  i förskoleklass : En  studie om förskolelärares arbetsmetoder vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Monica Andreasson; [2018]
    Nyckelord :reading aloud; preeschool preeschool class koncentraton difficulties litteracy language development and pedagogy; Högläsning; förskola förskoleklass koncentrationssvårigheter litteracitet språkutveckling och pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien är att skapa förståelse för förskollärares uppfattning och arbetsmetoder med högläsning i förskola och i förskoleklass för att bidra till att utveckla högläsning som ett pedagogiskt verktyg för barnets skriv- och språkutveckling i förskola och i förskoleklass. Det centrala i studien är vilken betydelse högläsning skapar för barn med eventuella koncentrationssvårigheter. LÄS MER