Sökning: "litteratur modersmål"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden litteratur modersmål.

  1. 1. Språk och identitet : Fyra andraspråkstalares beskrivningar av sina flerspråkiga identiteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Matina Kirlappos; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; identitet; kodväxling; tillhörighet; makt;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskrivs flerspråkighet och identitet mer ingående. Avgränsningen faller på flerspråkighetens inverkan på identitet, vilket innebär att fokus ligger på en studie på individnivå. LÄS MER

  2. 2. Effekten Av Inlärningsmotivation På Modersmålselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Iman Diaa Bahauldin; Fatima Alshaded; [2024]
    Nyckelord :motivation; lärande; modersmål;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om vikten av lärandemotivation och dess roll och inverkan på elever. Arbetet började med att litteratur, böcker, avhandlingar och artiklar, valdes ut i den mån de uppfattades som lämpliga för studien. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta aktivt med språkutveckling i förskolan för att främja barn med annat modersmål. : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare  beskriver arbetet med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Felicia Albinsson; Rebecca Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; svenska som andraspråk; språkutveckling; metoder; modersmål;

    Sammanfattning : Studiens ämne är språkutveckling med fokus på barn med annat modersmål. Där syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja språkutvecklingen hos de barn som har svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i modersmålsundervisning : Ett sätt att främja lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :ALI SHAMMARI; Fatma Hashem; [2022]
    Nyckelord :formativ bedömning; självreglering; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur modersmålslärare arbetar med formativ bedömningi sin undervisning, samt vilka pedagogiska implikationer denna typ av bedömning har påelevens lärande, motivation och måluppfyllelse. Intresset bakom valet av det härproblemområdet grundar sig i att vi, i vårt dagliga arbete med modersmål, har identifierat ettantal utmaningar och svårigheter i just arbetet med modersmålsundervisning. LÄS MER

  5. 5. Litteratururval och modersmålets legitimitet : kritisk diskursanalys avtvå läroböcker för kursen SVA1

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Hallbjörk; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Gymnasiet; Icke-västerländsk skönlitteratur; Postkolonial litteraturteori; Kritisk diskursanalys; läroböcker; modersmålets legitimitet;

    Sammanfattning : Skolverket menar att Sverige är en del av en globaliserad värld. I styrdokumenten för SVA1 poängteras vikten av att SVA-elever möter både skönlitteratur från olika kulturer och litteratur översatt till svenska från deras modersmål. LÄS MER