Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur mår vi bra av en gågata? : faktorer som påverkar den mentala hälsan och upplevelsen bland stadens hårdgjorda miljöer, med gågatan i fokus

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Odd Nilsson; [2024]
    Nyckelord :gågata; gågator; boende i staden; miljöpsykologi; mental hälsa; landskapsarkitektur; rumslighet; grönska; ljudbild; trafik; människor; stress;

    Sammanfattning : De senaste 200 åren har städer blivit majoriteten av människans boendemiljö, både globalt och i Sverige. Att bo i en stad idag innebär en ökad risk för både fysisk och mental ohälsa. Stadsplaneringen kan bidra till att minska risken, genom att ta hänsyn till faktorer som bidrar till ett ökat välbefinnande i staden. LÄS MER

  2. 2. Realism genom högtalare : En kvalitativ studie om högtalarkonfigurationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Erik Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Ljud; Högtalare; Realism; Återgivning; Stereo;

    Sammanfattning : Ändamålet med denna uppsats är att undersöka hur vi kan demonstrera en mer realistisk ljudbild genom högtalaren som återskapar ljudkällan. För att få en klarare bild av hur ett realistiskt återskapande av en ljudkälla skulle kunna fungera, genomfördes ett anonymt lyssningstest med sex stycken deltagare där de via en enkät fick delge sina tankar kring vad de upplevde som den mest realistiska återgivningen av en ljudkälla. LÄS MER

  3. 3. PRIORITERINGSSYSTEM I ADAPTIV MIXNING : En studie om sambandet mellan genre och en tydlig ljudmix

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Julia Siljebo; [2023]
    Nyckelord :Adaptiv mixning; Genre; ARPG; prioriteringssystem; spelljud; immersion;

    Sammanfattning : Teorier inom psykoakustik, ljudens funktion i spel och modeller för kategorisering av ljud lägger en grund för definitionen av ljud som kommunikation. Verktygen för adaptiv mixning tycks bristfälliga för en kommunikativ ljudbild utan estetiska kompromisser. LÄS MER

  4. 4. JRPG VS WRPG : En jämförande studie av Xenoblade Chronicles X och The Witcher 3: Wild Hunt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jesper Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :rollspel; datorspel; komparation; kultur; genrekonventioner;

    Sammanfattning : Detta arbete är en komparativ analys som jämför genrekonventioner i berättarstruktur och kulturellt inflytande i japanska och västerländska datorrollspel. De spel som analyseras är Xenoblade Chronicles X (2015) och The Witcher 3: Wild Hunt (2015). LÄS MER

  5. 5. Glädjeuttryck genom musik och dans i musikalfilm : En multimodal analys av musikalfilmerna Singin´ in the Rain och La La Land

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elvira Krempl; Alexander Ekre; [2022]
    Nyckelord :Musikalfilm; glädjeuttryck; multimodalitet; Singin´ in the Rain; La La Land;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker musikalfilmens unika användning av det instrumentella, sången och dansen. Genom en innehållsanalys av scener ur Singin´ in the Rain (1952) och La La Land (2016) studeras de tre aspekterna ur ett multimodalt perspektiv för att undersöka hur de uttrycker glädje i musikalfilm. LÄS MER