Sökning: "målgrupp dataspel"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden målgrupp dataspel.

  1. 1. Dataspel som ett lugnande medel : En kvalitativ studie om unga vuxna mäns upplevelser kring dataspel och dess effekter på hälsan. Akademin för häls

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nergiz Fatah; [2019]
    Nyckelord :Addiction; behaviour; computer; computer games; beteende; beroende; dataspel; dator;

    Sammanfattning : Studien syftar på att belysa hur dataspel påverkar unga vuxna mäns beteende samt vilka för-och nackdelar det har på hälsan. Det kommer oftast upp negativa reaktioner på dataspel och dess effekter på hälsan. Forskning visar att våldsamma spel påverkar beteendet negativt och att det leder till ett aggressivt beteende. LÄS MER

  2. 2. Navigering i virtuella ljudvärldar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Robin Carlson; [2013]
    Nyckelord :Ljudbaserad navigering; synskada; ljudbaserade dataspel; spel utan grafik;

    Sammanfattning : Ljudbaserade spel är ett relativt outforskat område inom dataspel men är samtidigt en typ avspel med stor potential. I rapporten granskas tidigare forskning kring ljudbaserade spel utangrafik och hur vi uppfattar ljud i vår omgivning med både fokus på underhållning ochutbildning. LÄS MER

  3. 3. Vallfärd i dataspelens anda : Rollspel och storytelling i en fantasy-inspirerad pilgrimsvandringkontext

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Emanuel Mårdsjö; [2013]
    Nyckelord :Konceptgrafik; storytelling; pilgrimsvandring; dataspel;

    Sammanfattning : Frågan om man med dataspelsinfluerad konceptgrafik kan presentera en storytelling-vandring vilken attraherar en ungdomlig målgrupp har undersökts i detta arbete. Arbetet har utförts i samarbete med Skara kommun, vilka är intresserade av att locka fler ungdomar till pilgrimslederna runtom i Skaraborg. LÄS MER

  4. 4. STEREOTYPISK OMSLAGSDESIGN : En studie kring stereotypa element på spelomslag inom actiongenren

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jacob Larsson; [2013]
    Nyckelord :Stereotyper; Omslagsdesign; Bildanalys; Action; Dataspel;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker om bildanalytiska studier kan användas som utgångspunkt i samband med formgivning av spelomslag representativa för actiongenren och som tilltalar dess huvudmålgrupp, utan att bygga på genremässiga stereotyper. Inledningsvis diskuteras fysionomi och arketyper för att visa på skillnader kontra begreppet stereotyp. LÄS MER

  5. 5. Lockande och användarvänligt? : Är det möjligt att skapa en lanseringswebbsida för ett TV-/dataspel som både är användarvänlig och lever upp till målgruppens förväntningar?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Robert Farmer; [2010]
    Nyckelord :Användbarhet; användarvänlighet; lanseringssidor; tv- dataspel;

    Sammanfattning : Är det möjligt att skapa en lanseringswebbsida för ett TV-/dataspel som både är användarvänlig och lever upp till målgruppens förväntningar? Med hjälp av Tommy Sundströms användbarhetsteori och andra hjälpmedel ska en fiktiv lanseringssida byggas för att testas på en målgrupp. Först samlade jag in ett urval av spelwebbsidor som jag sedan begränsade till tre. LÄS MER