Sökning: "måltid betydelse"
Visar resultat 31 - 35 av 58 uppsatser innehållade orden måltid betydelse.
31. Den pedagogiska måltiden- På gott och ont : En kvalitativ studie av lärare och annan pedagogisk personals syn på måltiden som ett pedagogiskt verktyg för elever på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I Sverige serveras sedan 1946 gratis skolmat till alla elever på grundskolan, och från 2011 är det lag på att skolmaten som serveras även ska vara näringsriktig. Skolmåltiderna ses som ett lärtillfälle och kallas pedagogisk måltid. LÄS MER
32. Hur görs måltiden på den mobila förskolan? : En studie om organisation, interaktion och kommunikativa resurser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Fokus i denna studie har legat på två mobila förskolors görande av måltid. Den mobila förskolans avdelning består av en buss som dagligen rör sig mellan olika platser. LÄS MER
33. Mat och måltid inom äldreomsorg : en studie om mat och måltidens betydelse med utgångspunkt i äldres måltidssituation i Gävleborg
L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Den offentliga måltiden är den huvudsakliga matförsörjningen till Sveriges invånare inom vård, skola och omsorg. En stor del av detta utgörs av mat inom äldreomsorgen. Inom äldreomsorgen finns problem med undernäring och svinn av mat idag. LÄS MER
34. Fyra små rätter : ett utvecklingsarbete av E-kost
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Undernäring är vanligt förekommande inom den svenska vården. Att upprätthålla en god nutritionsstatus och att få i sig tillräckligt med protein är av stor betydelse för en patients tillfrisknande. LÄS MER
35. Barns möjlighet till inflytande i förskolan : En fråga om pedagogernas barnsyn?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yngre barns möjlighet till inflytande visar sig i olika sammanhang i förskolan så som vid fri lek, samling, måltid och vila. Samt hur olika barnsyn har betydelse för barns möjlighet till inflytande. LÄS MER