Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skriftlig språkutveckling i svenska hos ungdomar som är födda och bosatta i utlandet med engelska och svenska som L1. En frekvensanalysstudie

    Master-uppsats,

    Författare :Regina Harkin; [2022-12-05]
    Nyckelord :skriftlig språkutveckling; frekvensanalys; heritage language; kompletterande svenskundervisning i utlandet; svenska som andraspråk; transfer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att med s. k. frekvensanalys undersöka på vilket sätt två elevers skriftliga språk i svenska utvecklades under en period på två år och fem månader. LÄS MER

  2. 2. Morfologisk träning på gruppnivå : En interventionsstudie i årskurs 4 om rotmorfem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mikael Vestman; Marie Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Effekt; fonologisk medvetenhet; intervention; morfem; morfologisk medvetenhet; rotmorfem; stavning; studie; årskurs 4;

    Sammanfattning : Syftet med interventionen var att undersöka om 20 undervisningstillfällen inom rotmorfem kunde öka elevers kunskaper inom stavning i årskurs 4. Det didaktiska genomförandet utfördes på två olika landsbygdsskolor och kommuner där 60 elever deltog. Olika teoretiska utgångspunkter präglade studiens utformande. LÄS MER

  3. 3. Att träna stavning på gruppnivå : En interventionsstudie med "Dagens ord-metoden"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Yvonne Hall; Inger Svensson; [2017]
    Nyckelord :Dagens ord-metoden; intervention; metakognitivt perspektiv; rättstavning; sociokognitivt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; stavning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur stavning påverkas av en intervention med stavningsträning på gruppnivå i jämförelse med stavningsträning i ordinarie undervisning. Samtliga elever i årskurs 2 och 3 på två skolor i södra Sverige, sammanlagt 154 elever, deltog i studien. LÄS MER

  4. 4. Ses vi på söndag eller på Söndag? : En studie av bruket av stor begynnelsebokstav i veckodags- och månadsnamn

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Johanna Theng; [2012]
    Nyckelord :stor begynnelsebokstav; skrivregler; stavning;

    Sammanfattning : Enligt svenska skrivregelsnormer ska namn på veckodagar och månader skrivas med liten begynnelsebokstav: onsdag. På senare tid har dock ett ökat bruk av stor begynnelsebokstav observerats, och i den här uppsatsen undersöks bruket av stor begynnelsebokstav i veckodags- och månadsnamn. LÄS MER

  5. 5. Finns det något samband mellan andraspråksinlärares uttal och stavning i svenska? – en undersökning om hur uttal och stavning påverkar varandra

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Johanna Vitikka; [2009-06-25]
    Nyckelord :andraspråksinlärare; uttal; stavning;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks en grupp andraspråksinlärares uttal och stavning för att se om det finns något samband mellan avvikande uttal och stavning i svenska. Det är elevernas hantering av vokaler, tje-ljud, sje-ljud, ng-ljud samt i några fall hantering av r/l i uttal av olika ord som undersöks och jämförs med elevernas stavning av samma ord. LÄS MER