Sökning: "mångfald i en likvärdig skola"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden mångfald i en likvärdig skola.
1. Ett (o)hållbart lärande : En kvantitativ studie för att belysa om det sociala samspelets har betydelse för nyanlända elevers lärande i skolan. En studie i årskurs. F-6.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Sverige har idag utvecklats till ett mångkulturellt samhälle och dagens skolor genomsyras nu av en språklig och kulturell mångfald, vilket vi ser som viktigt och en del i vårt integrerade samhälle. Genom att elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter tas tillvara på i undervisningen, kan det få en betydande roll för att elevers lärande ska utvecklas och förbli hållbart. LÄS MER
2. Är aktiebolaget som associationsform förenligt med att bedriva utbildning i friskola med beaktande av ABL:s vinstsyfte?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utreda om aktiebolaget som associationsform är värdeskapande för utbildningsväsendet samt om associationsformens vinstmaximeringsprincip är förenlig med de kvalitetskrav som uppställs på skolväsendet. Aktiebolaget har som huvudsyfte att generera mesta möjliga vinst till utdelning för de aktieägare som har riskerat sitt kapital i verksamheten. LÄS MER
3. "Man kan ju alltid göra bättre" En studie i pedagogers medvetenhet om och arbete med språkutvecklande arbetssätt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I utbildningssammanhang har språk en särställning och spelar en central roll. Goda språkkunskaper krävs för att lyckas i skolan. Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning och ska ha sin utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. LÄS MER
4. "Det är ett måste" : en kvalitativ undersökning på hur lärare ger uttryck för mångfalden kontra svenskhet i skolan
M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Uppsatsen är genomförd utifrån hermeneutikens kvalitativa metod, där vår förhoppning har varit att uppnå en ökad förståelse kring pedagogernas förhållningssätt till integration i skolan. Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad lärare på de besökta skolorna har för förhållningssätt till integration i skolan utifrån två perspektiv svenskhet kontra mångfald. LÄS MER
5. Invandrares upplevda integration - En studie om fem personers upplevelse av integration i Östersunds kommun
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fem personers upplevelser av integration i Östersunds kommun. Alla fem personer är födda och uppvuxna i ett annat land än Sverige och har kommit till Sverige för ungefär två år sedan. LÄS MER