Sökning: "mångkulturell högskola"
Visar resultat 16 - 20 av 135 uppsatser innehållade orden mångkulturell högskola.
16. När olika kulturer möts i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur man som lärare handhar mötet mellan olika kulturer i skolan. Underlaget har varit tio frågor som ställts till lärare på två olika skolor. LÄS MER
17. "karékla betyder stol på svenska..." : En studie om pedagogers arbete med språkutveckling hos tvåspråkiga barn i mångkulturella förskolor.
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study was to investigate teachers’ experiences of children’s language development in multicultural preschools. The study included the following research questions: 1.How do teachers work in multicultural preschools to help children with their language development; 2. LÄS MER
18. Jämförelse av språkutvecklande arbete och elevers språkbad mellan mångkulturell skola och homogent svensk skola - och dess påverkan på de undervisande pedagogerna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med arbetet var att utifrån pedagogers perspektiv undersöka hur elevunderlag påverkar i vilken grad språkutvecklande arbete sker på två, utifrån sett, helt skilda skolor. Men också för att identifiera eventuella skillnader och kritiska aspekter i dessa elevers skolsituation samt under deras fritid och hur detta sedan påverkar de undervisande pedagogerna. LÄS MER
19. Vad säger hembrevet? : En kritisk diskursanalys av tre förskolors hembrev
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Förskolan ska enligt Läroplanen för förskolan ha en samverkan med hemmet likväl som förskolan har ett jämlikhetsuppdrag. Med utgångspunkt att den skriftliga kommunikationen har möjlighet att nå samtliga vårdnadshavare studerar denna studie hembrev. LÄS MER
20. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan : Om att arbeta för inkludering och lika möjligheter för alla barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur interkulturellt förhållningssätt tillämpas i förskolan för att ge lika möjligheter till utveckling och lärande för alla barn oavsett bakgrund. Som metod användes kvalitativa intervjuer som genomfördes med pedagoger i två mångkulturella förskolor. LÄS MER