Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mångkulturell barnlitteratur : - Praktisera interkulturell pedagogik för att förverkliga interkulturellt lärande i svenskundervisningen i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Michael Manzano Niegemann; [2022]
    Nyckelord :Multicultural literature; intercultural perspective; interculturality; the intercultural pedagogical perspective; intercultural learning and intercultural competence;

    Sammanfattning : Multicultural literature can sometimes act as a window, a mirror or a sliding glass door that introduces people to different worlds that are real or unreal, familiar, or strange. Through these windows, the reader gets an insight into the lives of others, inviting readers to reflect on their views and environment. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av mötet med hälso- och sjukvårdspersonal hos patienter med utländsk bakgrund : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Amanda Åkesson; Sondes Chikh Ahmed; [2022]
    Nyckelord :Foreign background; Patient; Experience; Communication; Interpreter; Transcultural nursing; Cultural competence; Utländsk bakgrund; Patient; Upplevelser; Kommunikation; Tolk; Transkulturell omvårdnad; Kulturkompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ökade migrationen i Sverige innebär stora utmaningar inom vården. Sverige är ett av länderna i EU med största andelen invånare med utländsk bakgrund vilket gör Sverige till ett mångkulturellt samhälle. Personer med utländsk bakgrund har olika kulturer som påverkar hur hälsa och sjukdom definieras. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av språkbarriärer i vården : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Hiba Guelai; Ikram Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Nurse-Patient Relations; Nurse attitudes; Nurses experiences; Nurses perceptions; Nurses views; Communication barriers and language barriers; Sjuksköterska-patientrelationer; Sjuksköterskeattityder; Sjuksköterskors erfarenheter; Sjuksköterskors uppfattningar; Sjuksköterskors syn; Kommunikations barriärer och språkbarriärer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språkbarriärer i hälso- och sjukvården har blivit alltmer förekommande då invandringen och migrationen ökat. Vikten av Kommunikation, jämlik vård, patientsäkerhet och patienters erfaranheter framförs. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskors erfarenheter av språkbarriärer i vården. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare svarar på statsmaktens interkulturella uppdrag : En kvalitativ studie kring hur lärare upplever att undervisa i det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Afram; [2021]
    Nyckelord :Intercultural; Multicultural; Intercultural approach; Intercultural perspective; Intercultural mission; Interkulturell; Mångkulturell; Interkulturellt förhållningssätt; Interkulturellt perspektiv; Interkulturellt uppdrag;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers' conditions for and experiences of teaching in a multicultural classroom and how teachers relate to the intercultural mission. To examine this purpose the study takes part in a qualitative study based on semi-structured interviews with teachers from a county in Stockholm, Sweden. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiska utmaningar för den mångkulturella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Häggkvist; Claudia Harris; [2020]
    Nyckelord :mångkulturellt klassrum; kulturell mångfald; interkulturalitet; grundlärare; skolans värdegrund; pedagogiska insatser; mångkulturell;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att kartlägga lärares uppfattningar och upplevelser angående mångkulturalitet i deras yrkesutövning. Studiens metod är en kvantitativ enkät som även tolkas kvalitativt med utgångspunkt i Säljös vidareutveckling av Vygotskijs sociokulturella teori och Lahdenperäs interkulturella perspektiv. LÄS MER