Sökning: "mångkulturell högskola"
Visar resultat 21 - 25 av 135 uppsatser innehållade orden mångkulturell högskola.
21. "Det gäller att vara väldigt tydlig."
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Många förskollärare möter familjer med annan etnisk bakgrund ute i verksamheten, där det kan förekomma språkliga och kulturella barriärer. Inför mitt arbete berättade förskollärare att de ibland undviker kontakt med föräldrarna, på grund av svårigheter i kommunikationen. LÄS MER
22. Nyanlända barn i förskolans värld. En studie om hur barn och pedagoger i förskolan kommunicerar med varandra
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att belysa nyanlända barns kommunikation med varandra och pedagogernas arbete och metoder i en mångkulturell förskola i Malmö. Studien genomfördes på en mångkulturell förskola där observationer är gjorda på fyra nyanlända barn i en barngrupp under några tillfällen och intervjuer med pedagoger samt specialpedagogen, som vi sedan analyserat utifrån våra frågeställningar. LÄS MER
23. Ledarskap i mångkulturell skola : En studie av krav, kompetenser, möjligheter och hinder
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att studera skolors utveckling och skolledares arbete på mångkulturella skolor i och med en ökad globalisering. Med hjälp av diskussioner från fokusgrupper bestående av skolledare ska en bild skapas av deras tankegångar och arbete på skolorna. LÄS MER
24. Konsten att förhålla sig professionellt : En kvalitativ studie om åtta förskollärares syn på vad som omfattar ett professionellt förhållningssätt i en mångkulturell förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra vad som innefattar ett professionellt förhållningssätt i en mångkulturell förskola, samt hur förskollärare arbetar för att vidareutveckla ett sådant förhållningssätt. Som metod har semi-strukturerade intervjuer genomförts med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER
25. Språk för gemenskap och uteslutning
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammandrag I detta examensarbete vill vi undersöka vilka sociala funktioner modersmålet har i barns fria lek utifrån en grupp arabisktalande flickor under den fria leken på en mångkulturell förskola. Våra frågeställningar är: Hur skapar barnen gemenskap med hjälp av sitt modersmål? Hur fungerar användningen av modersmålet för att utesluta andra barn ur leken?Metoden som vi använder oss av är kvalitativ och vi har valt att observera flickorna med filmkamera samt att vi har gjort en gruppintervju med dem för att utgå från flickornas perspektiv. LÄS MER