Sökning: "måttlig utvecklingsstörning"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden måttlig utvecklingsstörning.

  1. 11. Jag läser och förstår det intressanta : Tillgänglig, förståelig och intressant information för personer med lindrig till måttlig utvecklingsstörning. Information på FUB:s webbplats, som skrift i samspråk med bild.

    Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Kristina Ullbors; [2012]
    Nyckelord :Design för alla på webben; multimodala texter; pictogram; lättläst;

    Sammanfattning : Most of the information online is difficult for people with cognitive disabilities to understand and assimilate. In this project I have had the expectation that this is possible to change. LÄS MER

  2. 12. …med gult hår och tofs, sa du? : En studie av referentiell kommunikation och snabb benämningsförmåga hos ungdomar med utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Kerstin Nyström; Elin Vinblad; [2011]
    Nyckelord :Referential communication; Rapid Automatized Naming; request for clarification; mild mental retardation; moderate mental retardation; communication breakdown.; Referentiell kommunikation; Rapid Automatized Naming; efterfrågan av förtydligande; lindrig utvecklingsstörning; måttlig utvecklingsstörning; kommunikationssammanbrott;

    Sammanfattning : Referentiell kommunikation innebär att kunna delge andra information så att de förstår, samt att själv förstå när man lyssnar och även att vara medveten om när man själv inte har förstått (Sonnenschein & Whitehurst, 1984). Genom en referentiell kommunikationsuppgift har lyssnaregenskaper inom referentiell kommunikation undersökts hos ungdomar med lindrig till måttlig utvecklingsstörning, samt en mentalt åldersmatchad kontrollgrupp. LÄS MER

  3. 13. "Har han blå eller röda ögon?" : En studie om referentiell kommunikation och ordförråd hos personer med utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Logopedi

    Författare :Sofia Björhn; Matilda Nordh; [2011]
    Nyckelord :Referential communication task; request for clarification; developmental disabilities; vocabulary; Referentiell kommunikationsuppgift; typ av efterfrågan om förtydligande; utvecklingsstörning; ordförråd;

    Sammanfattning : Ett flertal studier har undersökt användandet av olika typer av efterfrågan om förtydligande i en referentiell kommunikationsuppgift. Bland annat har skillnader i kommunikationsstrategier mellan barn med cochleaimplantat och normalhörande barn påvisats. LÄS MER

  4. 14. Är jag välkommen : Om tillgängligheten till fritidsaktiviteter för ungdomar med lätt till måttlig utvecklingsstörning från ett inifrån perspektiv

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva-Karin Alm; [2011]
    Nyckelord :Fritidsaktiviteter; Funktionsnedsättning; Föräldrar; Tillgänglighet; Ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur ungdomar med utvecklings störning upplever sin fritid. Genom intervjuer ville jag få ett inifrånperspektiv på hur sju ungdomar 12 – 18 år upplever tillgängligheten till olika fritidsaktiviteter samt vad en meningsfull fritid betyder för dem. LÄS MER

  5. 15. Vilka fritidsaktiviteter personer med utvecklingsstörning utför och deras upplevelse vid aktivitetsutförandet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Angelica Fröjvall; Ingmari Svensson; [2010]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; aktivitet; fritid; arbetsterapi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie med en kvalitativ deskriptiv ansats var att undersöka vilka aktiviteter vuxna män och kvinnor mellan 20-65 år med lindrig till måttlig utvecklingsstörning utför på sin fritid samt upplevelsen vid aktivitetsutförandet. Semistrukturerade intervjuer utfördes med åtta informanter på deras dagliga verksamhet. LÄS MER