Sökning: "måttlig utvecklingsstörning"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden måttlig utvecklingsstörning.
11. Jag läser och förstår det intressanta : Tillgänglig, förståelig och intressant information för personer med lindrig till måttlig utvecklingsstörning. Information på FUB:s webbplats, som skrift i samspråk med bild.
Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Most of the information online is difficult for people with cognitive disabilities to understand and assimilate. In this project I have had the expectation that this is possible to change. LÄS MER
12. …med gult hår och tofs, sa du? : En studie av referentiell kommunikation och snabb benämningsförmåga hos ungdomar med utvecklingsstörning
Kandidat-uppsats, LogopediSammanfattning : Referentiell kommunikation innebär att kunna delge andra information så att de förstår, samt att själv förstå när man lyssnar och även att vara medveten om när man själv inte har förstått (Sonnenschein & Whitehurst, 1984). Genom en referentiell kommunikationsuppgift har lyssnaregenskaper inom referentiell kommunikation undersökts hos ungdomar med lindrig till måttlig utvecklingsstörning, samt en mentalt åldersmatchad kontrollgrupp. LÄS MER
13. "Har han blå eller röda ögon?" : En studie om referentiell kommunikation och ordförråd hos personer med utvecklingsstörning
Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; LogopediSammanfattning : Ett flertal studier har undersökt användandet av olika typer av efterfrågan om förtydligande i en referentiell kommunikationsuppgift. Bland annat har skillnader i kommunikationsstrategier mellan barn med cochleaimplantat och normalhörande barn påvisats. LÄS MER
14. Är jag välkommen : Om tillgängligheten till fritidsaktiviteter för ungdomar med lätt till måttlig utvecklingsstörning från ett inifrån perspektiv
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur ungdomar med utvecklings störning upplever sin fritid. Genom intervjuer ville jag få ett inifrånperspektiv på hur sju ungdomar 12 – 18 år upplever tillgängligheten till olika fritidsaktiviteter samt vad en meningsfull fritid betyder för dem. LÄS MER
15. Vilka fritidsaktiviteter personer med utvecklingsstörning utför och deras upplevelse vid aktivitetsutförandet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Syftet med denna studie med en kvalitativ deskriptiv ansats var att undersöka vilka aktiviteter vuxna män och kvinnor mellan 20-65 år med lindrig till måttlig utvecklingsstörning utför på sin fritid samt upplevelsen vid aktivitetsutförandet. Semistrukturerade intervjuer utfördes med åtta informanter på deras dagliga verksamhet. LÄS MER