Sökning: "måttlig utvecklingsstörning"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden måttlig utvecklingsstörning.

  1. 6. Hörselvård för personer med Downs syndrom, en litteraturstudie och fallstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Annelie Svenningsen; [2016-06-08]
    Nyckelord :Downs syndrom; hörsel; hörselnedsättning; hörselrehabilitering; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Populationen med Downs syndrom har förhöjd risk att drabbas av bestående hörselnedsättning i lägre åldrar som följd av öroninflammationer och i högre åldrar åldersnedsättning. Även om utvecklingsstörningen oftast är måttlig och de flesta kan medverka vid hörselutredning och hörselrehabilitering tycks det vara få av dem med konstaterad hörselnedsättning som använder hörhjälpmedel. LÄS MER

  2. 7. Fysisk aktivitet på recept till personer med utvecklingsstörning : en intervjustudie

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Ellinor Nilsson; [2015]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; utvecklingsstörning; fysisk aktivitet på recept; habilitering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personer som har en utvecklingsstörning är i hög grad utsatta för ohälsa där otillräcklig fysisk aktivitet är en bidragande orsak. Fysisk aktivitet på recept (FaR) är en effektiv metod för att främja fysisk aktivitet, men det saknas kunskap om hur den fungerar för personer som har en utvecklingsstörning. LÄS MER

  3. 8. Att utforma meningserbjudande undervisning för elever med utvecklingsstörning : En studie av lektionsdesign i grundsärskolans ämnesområde kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Eva Savilahti; [2015]
    Nyckelord :Lektionsdesign; grundsärskola; utvecklingsstörning; didaktik; variationsteori; kommunikation; känslor; ämnesområden; träningsskolan;

    Sammanfattning : Denna studie har en Lesson/Learning Study-inspirerad forskningsansats och syftar till att utveckla elevernas förmåga att tolka känslouttryck. Studien har genomförts i grundsärskolans inriktning ämnesområden (i vilken elever med svår och måttlig utvecklingsstörning går) och i denna uppsats fokuseras särskilt undervisningsdesignen. LÄS MER

  4. 9. ”Man växer ju lite när man inte tycker lika” En studie av personalens syn på konflikter mellan elever i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Christina Holmgren; Catrine Olsson; [2014-08-13]
    Nyckelord :Konflikt; Trakasserier; Diskriminering; Kränkande behandling; Grundsärkskola; Utvecklinsstörning; Autism; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Syfte Studien syftar till att undersöka pedagogers/personals uppfattning om konflikter mellan elever i grundsärskolan. Vi har valt att lyfta fram hur personalen ser på konflikter och hur de bemöter elever i konflikt. Metod Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer av personal i grundsärskolan. LÄS MER

  5. 10. Inre tal hos barn med utvecklingsstörning : Finns det ett samband mellan inre tal och storleken på ordförråd?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Anna Karlsson; Ronja Nikkanen Johansson; [2014]
    Nyckelord :Inner speech; passive vocabulary; active vocabulary; intellectual disabilities; memory strategies; working memory; Inre tal; passivt ordförråd; aktivt ordförråd; utvecklingsstörning; minnesstrategier; arbetsminne;

    Sammanfattning : Bakgrund: Då barn möts av en kognitiv utmaning talar de ofta högt med sig själva. Detta är en vanlig strategi hos barn i femårsåldern och kallas privat tal (private speech) vilket gradvis, i takt med att barnen åldras, utvecklas till en tyst form kallat inre tal. LÄS MER