Sökning: "market validity"

Visar resultat 21 - 25 av 191 uppsatser innehållade orden market validity.

  1. 21. Gamification and its effect on investor behaviour : A qualitative study investigating the gamified trading platform Avanza

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Moore; Hugo Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :Gamification; Behavioural finance; Octalysis; Avanza; Financial literacy;

    Sammanfattning : The gamification trend has in recent years gained a strong hold across the field of finance. Market participants are leveraging the benefits of implementing game-design elements to previously mundane banking activities. LÄS MER

  2. 22. Corporate Social Responsibility och dess påverkan på aktieprestationen under Covid-19 : En kvantitativ studie på 371 publika bolag inom transport- och logistiksektorn i G20-länder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maryam Anton; Raana Rad; [2022]
    Nyckelord :CSR; ESG; Stock performance; Covid-19; G20; transportation- and logistics sector; CSR; ESG; aktieprestation; Covid-19; G20; transport- och logistiksektorn;

    Sammanfattning : Syfte: Det har riktats stor uppmärksamhet mot företagens sociala ansvar under senaste decennierna och CSR har därmed blivit en alltmer viktig fråga för företag och dess intressenter. Huruvida högre CSR bidrar till högre aktievärde har varit ett omstritt ämne inom tidigare studier. LÄS MER

  3. 23. Type of online sales channel as a determinant of consumers’ perception of its e-service quality : An experimental study of Generation Y on the e-commerce market

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Agnieszka Maria Kozakiewicz; Lisa Lienstromberg; [2022]
    Nyckelord :e-commerce; e-service quality; online sales channels; consumer behaviour;

    Sammanfattning : With the growing popularity of e-commerce, this market has become highly competitive, prompting companies to develop an appropriate strategy. As it turned out, focusing on e-service quality is the key and most competitive strategy in this market. LÄS MER

  4. 24. Data Protection and the Division of Legislative Power – Enforcement of the EU Fundamental Right to Protection of Personal Data after Case C-817/19 Ligue des droits humains

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alise Forsman; [2022]
    Nyckelord :EU law; constitutional law; fundamental rights; data protection; proportionality; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks dataskydd som en konstitutionell rättighet i EU och de omständigheter under vilka rättigheten kan begränsas. Rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter återfinns i artiklarna 7 och 8 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna. LÄS MER

  5. 25. Barn och reklam på sociala medier - Är skyddet för marknadsföring via sociala medier gentemot barn tillräckligt utifrån gällande svensk lagstiftning?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ellen Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Civilrätt; Marknadsföringsrätt; Sociala medier; Barn; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Every day, internet users are exposed to advertising, and social media advertising feeds are tailored to appeal to the interests of the individual user. Advertising on the internet is more difficult to identify, avoid, and critique compared to advertising in traditional media, this is because much of the advertising on the internet is embedded in non-commercial content such videos on internet platforms. LÄS MER