Sökning: "marknadsföring i 2013"

Visar resultat 1 - 5 av 439 uppsatser innehållade orden marknadsföring i 2013.

  1. 1. Det marknadsföringsrättsliga skyddet för barn och unga : En undersökning av möjligheterna till restriktivare marknadsföring av alkohol, spel och tobaksfria nikotinprodukter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Anni Rundgren; [2024]
    Nyckelord :Marknadsföring; barn; unga; alkohol; spel; tobaksfria nikotinprodukter;

    Sammanfattning : Barn och unga utgör idag en attraktiv konsumentgrupp i fråga om marknadsföring. Marknadslandskapet har blivit allt mer individualiserat och sker till stora delar online och på sociala medier, där barn och unga har en hög närvaro. LÄS MER

  2. 2. DEN EVIGT DYNAMISKA GENOMSNITTSKONSUMENTEN : ETT RÄTTSLIGT VERKTYG MED EN OKÄND IDENTITET

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Benjamin Lans; [2024]
    Nyckelord :genomsnittskonsument; marknadsföring; otillbörliga affärsmetoder;

    Sammanfattning : Genomsnittskonsumenten spelar en avgörande roll i bedömningar av huruvida en marknadsföringsåtgärd är att betrakta som otillbörlig. Denna fiktiva person har i direktivet om otillbörliga affärsmetoder definierats som ”normalt informerad samt skäligen uppmärksam och upplyst, med beaktande av sociala, kulturella och språkliga faktorer och i enlighet med domstolens tolkning […]. LÄS MER

  3. 3. Den svenska paradoxen - när den stränga marknadsföringsrättsliga regleringen av miljöpåståenden sätter hållbarheten på spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Mikaela Thorvall; [2024]
    Nyckelord :marknadsföring; miljöpåståenden; grön marknadsföring; greenwashing;

    Sammanfattning : EU har sedan flera år tillbaka arbetat för en mer hållbar och miljövänlig konsumtion inom unionen. Marknadsföring påverkar konsumenters val i stor utsträckning och för att konsumenter ska kunna fatta välinformerade affärsbeslut krävs att marknadsföringen är vederhäftig. LÄS MER

  4. 4. Rätten till identitet : En kritisk undersökning av omvändelseterapi i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecka Björkman; [2024]
    Nyckelord :Omvändelseterapi; sexuell läggning; könsidentitet; könsuttryck; religionsfrihet; yttrandefrihet;

    Sammanfattning : Omvändelseterapi har blivit alltmer omdiskuterat under de senaste åren. Flera länder har infört ett nationellt förbud mot företeelsen, många andra befinner sig i skrivande stund i processen av att införa ett förbud. En expert inom Förenta Nationer har fördömt förekomsten av omvändelseterapi. LÄS MER

  5. 5. Exposing stereotypes: A content analysis of Swedish television advertisements

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Abu Bakar Ali; Linnéa Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Content analysis; Stereotypes; Advertisements; Gender; Age;

    Sammanfattning : Stereotypes in television advertising have long been a topic of interest to researchers. Existing studies have shown that both gender stereotypes and age stereotypes are still present in advertising despite changing gender and age roles in society. LÄS MER