Sökning: "matematik och vygotskij"
Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade orden matematik och vygotskij.
6. Kooperativt lärande för utvecklande av elevers resonemangsförmåga.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Kooperativt lärande (KL) som en undervisningsmetod har blivit allt vanligare både på nationell och internationell nivå. KL beskrivs som en undervisningsmetod för att strukturera samarbetet mellan elever i små grupper och på så sätt kan de dra nytta av varandra för att uppnå gemensamma mål (Umans & Lidén, 2018). LÄS MER
7. Matematiklärarens arbete med matematikens ämnesspecifika språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under senare tid har språk blivit ett allt större fokusområde när det kommer till inlärning. Forskning säger att det inte räcker med kunskap om matematik för att lära ut matematik. Lärare behöver också en förmåga att kommunicera ämnet till elever på ett sätt som möjliggör lärande. LÄS MER
8. Matematik i barnens lek : En kvalitativ studie om hur pedagoger undervisar matematik i förhållande till leken
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In this study we aimed to investigate preschool teachers' perceptions of mathematics in relation to play. And what pre-school teachers have to say about their active presence about children's mathematical learning. In addition, we also want to investigate how they describe that mathematics in both planned and spontaneous play is implemented. LÄS MER
9. Spontana lärsituationer i förskolan : kopplat till matematik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Matematik finns överallt och därför är det viktigt att som pedagog arbeta med matematik i förskolan då det utgör en stor del av barnets kunskapsutveckling. Det framkommer i litteratur att barnet inte alltid uppmärksammar det matematiska i de spontana lärsituationerna och därför måste pedagogen vägleda barnet till ett matematiskt innehåll. LÄS MER
10. Fem lärare berättar om laborationer: Praktik, syften och problem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ämnet laborationer i naturorienterande undervisning i årskurserna 4-6 och mer specifikt den undervisning med laborationer som fem lärare beskriver. Detta sätts sedan i relation till lärarnas syfte med arbetssättet samt vilka problem de upplever i samband med att arbeta med laborationer. LÄS MER