Sökning: "matematik och vygotskij"

Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade orden matematik och vygotskij.

  1. 21. Matematik i förskolan. - En studie om förskollärares syn på ämnet matematik i förskolan och deras arbete med vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chantal Cortes Andrade; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som oftast förknippas med skolans matematik, vilket gör att arbetemed matematik i förskola får en annan upplevelse och uppfattning. Syftet med denna studie äratt se hur matematik upplevs i förskolan och hur förskolelärare uppfattar arbete medvardagsmatematik i förskolan. LÄS MER

  2. 22. NO-lärare i årskurserna 4-6 beskriver hinder och möjligheter för utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Tobias Ericsson; [2018]
    Nyckelord :Naturvetenskap; utomhuspedagogik; undervisning utomhus; NO-ämnet; möjligheter; hinder;

    Sammanfattning : Att en erfarenhetsbaserad undervisning kombinerad med en teoretisk undervisning är gynnsamt för lärande är ett faktum. Därför har jag valt att med hjälp av en kvalitativ metod undersöka huruvida lärare nyttjar utomhusundervisning i NO-undervisningen. LÄS MER

  3. 23. “Barnen har det spontant i sig, så det är ju bara till att fånga upp någonting som redan finns.” -En studie om drama och dans i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Ekenstierna Ogbuka; Ulrika Ahlqvist; [2017]
    Nyckelord :drama; dans; sociokulturell teori; läroplan; förskola; estetik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka drama- och dansaktiviteter som är möjliga i förskolemiljön. Syftet tillkom efter en upptäckt i förskolans läroplan, där de estetiska ämnena är tydligt underrepresenterade till förmån för naturvetenskap och matematik. LÄS MER

  4. 24. Intensivundervisning i matematik och dess förutsättningar : Lärare och elevers tankar under och efter avslutad intensivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Susann Argårds; [2017]
    Nyckelord :Intensivmatematik; aktionsforskning; Vygotskij; Piaget; elever i matematiksvårigheter; matematik; Ålder klass;

    Sammanfattning : I denna studie redogörs för lärares och elevers tankar om intensivundervisning. För att undersöka detta har insamlat material för analys varit intervjuer med lärare och elever, för- och eftertester med eleverna, observationer, loggböcker, inspelningar från lärarnas träffar med eleverna men också inspelningar från mina träffar med lärarna. LÄS MER

  5. 25. Lektionsplanering - Lärares befintliga och önskade stöd för planering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Andersson; [2017]
    Nyckelord :erfarenhet; kollegor; komponent; lektionsplanering; lärare; lärobok; matematik; planering; reflektioner; stöd; Tyler; variationsteori; Vygotskij; ämnesdiskussioner; ämnesinnehåll;

    Sammanfattning : Lärares undervisning är observerbar medan planeringen är svårare att observera. Som blivande lärare, med en bakgrund som projektledare, önskar jag studera lärares stöd för lektionsplanering och därmed underlätta för mig som lärare och elevernas lärande. LÄS MER