Sökning: "matematik problemlösning årskurs 3"

Visar resultat 16 - 20 av 84 uppsatser innehållade orden matematik problemlösning årskurs 3.

  1. 16. ‘’Hur kom du fram till det svaret?’’ : En observationsstudie om flickor och pojkars resonemangsförmåga inom matematik i årskurs ett.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Lindberg; Alice Sjögren; [2021]
    Nyckelord :matematik; resonera; problemlösning; läromedel; genus; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Forskare som har studerat matematikundervisning i skolan menar på att gemensamma genomgångar som sedan mynnar ut i ett enskilt arbete i sin matematikbok är vanligt förekommande. Detta arbetssätt är bekvämt och tryggt, men det är på bekostnad av elevernas matematiska utveckling. Matematikforskaren Johan Sidenvall (2019, s. LÄS MER

  2. 17. Hjälpa eller stjälpa? : En jämförelse av bilders funktion i matematikläroböcker med ursprung i olika länder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Ahlberg; Emma Engberg; [2021]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; läroböcker; multimodalitet; teckensystem; bild;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes olika bilders funktion i två läroboksserier för årskurs 2 och 3 med ursprung i olika länder. Den ena läroboksserien grundar sig i en svensk matematiktradition och den andra i singaporiansk. LÄS MER

  3. 18. Problemlösning : Lärares uppfattningar om matematisk problemlösning i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anna Nygaard; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; kvalitativ studie; lärares uppfattningar; matematik; problemlösning;

    Sammanfattning : Problemlösning är en stor del av matematikundervisningen och en relevant kunskap som elever i grundskolan behöver besitta. Det är flera förmågor som tränas i arbete med problemlösning och i möte med problemlösningsuppgifter ges eleverna förutsättningar att utveckla sin matematiska förmåga. LÄS MER

  4. 19. Svårigheter med undervisning i problemlösning : En studie om svårigheter som lärare i åk 1-3 upplever i problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Touma; Sara Brimo Katto; [2021]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; svårigheter; strategier verktyg; mediering;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att studera vilka svårigheter som lärare i årskurs 1–3 upplever att de har när de undervisar i problemlösning, detta för att kunna bidra med kunskap kring lärarens arbete i problemlösning. Studien omfattar svårigheter som lärarna upplever och vilka strategier/verktyg som de tillämpar för att överkomma eventuella svårigheter. LÄS MER

  5. 20. Ett vidsträckt landskap av outforskade gåtor* eller färdighetsträning? : En analys av problemlösningsuppgifter i Favorit matematik 3A och Eldorado 3A

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paulina Zens; [2021]
    Nyckelord :Problem-solving tasks; framework; educational books; third grade; Favorit matematik; Eldorado.; Problemlösningsuppgifter; analysverktyg; läroböcker; läromedel; årskurs 3; Favorit matematik; Eldorado.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur problemlösningsuppgifter i läromedel som är vanliga i svensk skola bidrar till elevers matematiska utveckling inom området problemlösning. Ett analysverktyg har konstruerats och använts till att genomföra en analys av problemlösningsuppgifterna i de båda läroböckerna. LÄS MER