Sökning: "matematik problemlösning årskurs 3"

Visar resultat 11 - 15 av 84 uppsatser innehållade orden matematik problemlösning årskurs 3.

  1. 11. Problemlösning med fokus på process eller resultat : En analys av digitala läromedel för årskurs 3, med fokus på problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Hult; Anna Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; problemlösning; problemlösningsförmåga; interaktion; matematikundervisning; innehållsanalys; årskurs 3;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir mer och mer digitaliserat, vilket också visar sig i skolans värld. Med digitaliseringens framfart blir det vanligare med digitala läromedel som kompletterar eller ersätter de analoga. Tekniken kan bidra till och möjliggöra en omvandling av undervisningen samt elevernas inlärningsprocess. LÄS MER

  2. 12. Den muntliga matematiken : En kvalitativ studie om hur åtta lärare i årskurs F–3 beskriver arbetet med att utveckla elevers förmåga att muntligt utbyta matematiska idéer och tankeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Björklund; Maria Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :matematik; kommunikationsförmåga; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskaper om vilka möjligheter och utmaningar åtta F-3 lärare upplever när de undervisar för att utveckla elevers förmåga att muntligt utbyta matematiska idéer och tankeprocesser. För att fördjupa dessa kunskaper har en kvalitativ ansats använts med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 13. ”Läs uppgiften, lös den i huvudet och sen skriver du svaret” : Upplevda problem med att använda digitala läromedel vid arbete med problemlösning i ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sanna Norén; Rebecka Almgren; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitala läromedel; problemlösningsundervisning; elevers lärande; PIC-RAT;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett samhälle där digitala verktyg är en del av barn och ungdomars vardag. Teknikens utveckling har idag resulterat i ett flertal möjligheter för skolor att integrera digitala läromedel i matematikundervisningen för att på så sätt effektivisera elevernas lärande. LÄS MER

  4. 14. Matematikundervisning i socialt samspel : Lärares beskrivningar av undervisning genom problemlösning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emelie Stenemo; Lisa Skandevall; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; socialt samspel; problemlösning; samarbete; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Elever ges fler möjligheter att förstå matematik om de får samtala och delta i organiserade diskussioner i socialt samspel med andra. Då problemlösningsuppgifter inte har en given lösningsmetod och många gånger kan lösas på flera olika sätt, kan de lämpa sig väl för detta sociala samspel. LÄS MER

  5. 15. Utveckla entreprenöriella förmågor genom problemlösning i matematik : Utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för utbildning och lärande

    Författare :Malin Sjödén; [2021]
    Nyckelord :Entreprenöriell; problemlösning; förmågor; lärare; 1–3; matematiska problem; entreprenörskap; öppna uppgifter; rika problem; MOSAIK;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka entreprenöriella förmågor lärare anser att elever får möjlighet att utveckla genom problemlösningsaktiviteter i matematik. Frågan är relevant eftersom entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom all undervisning enligt Lgr11 (Skolverket, 2019). LÄS MER