Sökning: "matematik procent"

Visar resultat 11 - 15 av 86 uppsatser innehållade orden matematik procent.

  1. 11. Läromedelsuppgifters möjlighet att uppmana elever med lägre ambition att öva på matematiskt resonemang - En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Albin Seger; [2022]
    Nyckelord :CMR; reasoning; teaching material analysis; mathematics; CMR; resonemang; läromedelsanalys; matematik;

    Sammanfattning : Majoriteten av undervisningstiden för matematik i den svenska skolan baseras på läromedlens innehåll. Som lärare är det lätt att inte arbeta direkt i förhållning till Skolverkets ämnesplan utan att i stället utgå från att läromedelsförfattarna redan har gjort det jobbet. LÄS MER

  2. 12. En analys av skillnaden på beräknad klimatpåverkan för en byggnad i olika beräkningsverktyg

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik (MTM)

    Författare :Arnela Begovic; Ali Fatula; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den ökande växthuseffekten bidrar till uppvärmning av vår planet och byggbranschen står fören betydande del av utsläppen. I Sverige står bygg- och fastighetssektorn för 21 procent av detotala utsläppen av växthusgaser där importvaror inkluderas. LÄS MER

  3. 13. Problemlösning i förskoleklass : En dokumentstudie om problemlösningsuppgifter i läroböcker för förskoleklass.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ashur Gewargis; Josefin Sjölin Zell; [2021]
    Nyckelord :problem-solving; problem-solving tasks; problem-solving skills; mathematic; preschool class; textbooks; content analysis.; problemlösning; problemlösningsuppgifter; problemlösningskompetens; matematik; förskoleklass; läroböcker; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en inblick i hur matematiska läroböcker, riktade till förskoleklass, kan bidra till utvecklingen av en problemlösningskompetens. Detta gjordes genom att undersöka omfattningen och placeringen av problemlösningsuppgifter i läroböcker riktade till förskoleklass. LÄS MER

  4. 14. Undervisning om bråk : En intervjustudie där lärare i grundskolans tidiga år beskriver hur de planerar och möter elever i undervisning om bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Selent; [2021]
    Nyckelord :bråk; grundskolans tidiga år; sociokulturellt perspektiv; grundläggande kunskaper; didaktiska val;

    Sammanfattning : Bråk är ett ämnesområde inom matematik som introduceras i grundskolans tidiga år. Elevers kunskapsutveckling för bråk är viktig då den ligger till grund för vidare förståelse i andra matematiska områden såsom algebra, procent och tal i decimalform. LÄS MER

  5. 15. Design of an In-situ cell, for hard X-ray spectroscopy of surfaces used in high-pressure and high-temperature experiments : Design av en In-situ cell för intensiv röntgenspektroskopi i högtryck- högtemperaturexperiment

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik (MTM)

    Författare :David Zamora Torres; Felix Abeln; [2021]
    Nyckelord :In-situ cell; x-ray; XAS; x-ray absorption spectroscopy; XAFS; FEM; Finite element method; In-situ cell; x-ray; XAS; XAFS; FEM; Finita element metoden; röntgenspektroskopi;

    Sammanfattning : This project analyzes how an in-situ cell can be developed to withstand high amounts of pressure and temperature of at least 100 bar and 500 °C. A theoretical prototype will be created as a product for Malmö University and other researchers to use or improve. LÄS MER