Sökning: "matematik utan läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden matematik utan läromedel.

  1. 1. Laborativ matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tova Dehn; [2024]
    Nyckelord :Aktivitetsbaserad; framgång och prestation; grundskola; konkret materiel; laborativt materiel; läromedel; matematikundervisning; matematiska undervisnings- hjälpmedel; naturliga tal och taluppfattning.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven med syfte att jag vill ta reda på hur laborativa, konkreta materiel påverkar elevernas inlärning av matematik inom framförallt taluppfattning och tals användning. Fokusområdet är hela matematikämnet för elever i grundskolan, främst i förskoleklass samt årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 2. Kan läroboken i matematik vara ett stöd i en begreppsutvecklande undervisningspraktik som förebygger matematiksvårigheter? : En läromedelsanalys med fokus på begreppet bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Lind Flodqvist; Susanne Nilsson; [2024]
    Nyckelord :matematik; rationella tal; bråk; progression; begreppsutveckling; undervisningstraditioner; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida illustrativt material och uppgiftsformuleringar i läromedel i matematik kan bidra till att förebygga matematiksvårigheter i relation till begreppet bråk hos elever i årskurs 7. Studiens frågeställningar besvarades med hjälp av en läromedelsanalys. LÄS MER

  3. 3. Lärarnas syn på matematikundervisning med och utan lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fatima Zaki Hanon; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares erfarenheter av att undervisa i matematik utan lärobok, samt deras tidigare erfarenheter av att undervisa i matematik med lärobok. I studien undersöks även eventuella hinder kopplade till ämnet. LÄS MER

  4. 4. Läromedelsanalys gällande kritiska aspekter i taluppfattningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sandra Helmersson; Almedina Bico; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; kritiska aspekter; läromedel; representationsformer och variationsmönster.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om läromedel i matematik, för förskoleklass, ger eleverna möjlighet att utveckla kunskaper inom taluppfattning. Detta genom att titta på de kritiska aspekterna genom representationsformer och variationsmönster. Två läromedel används i analysen som riktar sig till förskoleklass. LÄS MER

  5. 5. Ökad användning av digitala spel och hjälpmedel inom matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tanja Vidovic; Sandra Zaric; [2023]
    Nyckelord :Digitala matematiska spel; digitala läromedel; matematik;

    Sammanfattning : Arbetet är utformat efter genomgången undersökning av matematiska spels inverkan på elever. Under arbetets gång hittas vägar till nya intressanta aspekter som tillför ett djup i vårt eftersökande av hur den digitala ökningen i matematik, eller alla ämnen för den delen, påverkar elever och lärare. LÄS MER