Sökning: "matematikläroböcker"

Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade ordet matematikläroböcker.

  1. 11. Hur multiplikation introduceras med olika metod- och representationsformer för årskurs 2 : En läromedelsgranskning med variationsteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Starby; Carina Palmberg; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; multiplikation; additivt tänkande; multiplikativt tänkande; variationsmönster; metod- och representationsformer;

    Sammanfattning : I matematikundervisning i svensk skola har läroboken en stor betydelse. Många lärare väljer att luta sin undervisning på en specifik lärobok och tillhörande lärarhandledning. LÄS MER

  2. 12. Derivata i matematikläroböcker för gymnasiet – en läromedelsanalys utifrån tre centrala aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Linnea Eklund; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Hjälpa eller stjälpa? : En jämförelse av bilders funktion i matematikläroböcker med ursprung i olika länder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Ahlberg; Emma Engberg; [2021]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; läroböcker; multimodalitet; teckensystem; bild;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes olika bilders funktion i två läroboksserier för årskurs 2 och 3 med ursprung i olika länder. Den ena läroboksserien grundar sig i en svensk matematiktradition och den andra i singaporiansk. LÄS MER

  4. 14. Bildens funktion i matematikboken : En multimodal textanalys av läroböcker i matematik för årskurs 4 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Dahlbom; Lukas Friberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskolan; Multimodal textanalys; Läroböcker; Matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en sociosemiotisk teori underöska hur bild och skrift samspelar i olika matematikböcker för årskurs 4 och 6. Med det syftet som utgångspunkt används tre forskningsfrågor: ” Vilken funktion fyller bildelementen i texten utifrån samstämmighet och komplementaritet?”, “Hur visar bildelementen sin avgränsning till skriften med hjälp av överlappning, visuell närhet och inramning?” och ” Vilka skillnader och likheter finns i bildelementens funktion och avgränsning mellan matematikläroböckerna för årskurs 4 och 6?”. LÄS MER

  5. 15. Finn fem matematiska förmågot : En kvantitativ innehållsanalys om hur de fem matematiska förmågorna representeras i matematikläroböcker i årskurs fyra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Saga Atterby; Isabell Åström; [2021]
    Nyckelord :förmågor; matematik; kompetenser; mellanstadiet; matematikläroböcker;

    Sammanfattning : .... LÄS MER