Sökning: "matteboken undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden matteboken undervisningen.

  1. 1. På TAL om grunden : En intervjustudie av nio lärares arbete med och för taluppfattning i förskoleklass och årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Lundberg Rigmorsdotter; Anna Nilsson Boman; Petronella Palmkvist; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; foundational number sense; teaching methods; six-year-olds; seven-year-olds; Matematik; taluppfattning; undervisningsmetoder; förskoleklass; årskurs 1;

    Sammanfattning : Forskning visar att taluppfattning är grundläggande för elevers förståelse och utveckling av matematik. Läraren har en central roll i att utveckla elevers taluppfattning. Denna kvalitativa studie undersöker hur nio lärare arbetar med och för taluppfattning hos elever i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER

  2. 2. Hur främjas inkluderande matematikundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Karolina Öberg; [2021]
    Nyckelord :dialog; gemensam problemlösning; samarbete; tillgänglig lärandemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om hur matematiklärare och elever i särskilda undervisningsbehov, (SUM), upplever undervisningen i matematik och därigenom få förståelse för hur inkluderingsprocessen kan utvecklas. Att vara inkluderad innebär här att som elev vara delaktig både pedagogiskt och socialt. LÄS MER

  3. 3. Undervisning bortom matteboken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jimmy Adolfsson; Erika Ingesson Bertilsson; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; matematik; matematik; multimodal; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Ämnet matematik är mer än ett teoretiskt tillämpat ämne som enbart bör undervisas med en pappersburen bok. Istället innehåller ämnet en språklig sida som behöver bemötas och föras in iden dagliga undervisningen. Ett sätt att beskriva flera sätt att skapa mening är genom ordet multimodalitet. LÄS MER

  4. 4. ”Matteboken, det är där man lär sig”eller… : En undersökning av lärares och elevers inställning till användandet av laborativt material i förskoleklassens matematikundervisning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Petersson; Jonna Reinisch- Sölvberg; [2014]
    Nyckelord :Förskoleklass; laborativt arbetssätt; laborativ matematik; laborativt material; lek; matematikbok;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att ta reda på hur läraren och eleverna ser på användandet av laborativt material i förskoleklassens matematikundervisning. Undersökningen genomfördes med hjälp av observationer och intervjuer av tre lärare och nio elever i samma kommun. LÄS MER

  5. 5. Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sabina Stenström; [2012]
    Nyckelord :lärobok; läromedel; Lgr11; matematik; årskurs 1; k;

    Sammanfattning : Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet medundersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar detinnehåll som kursplanen i matematik (lgr11) kräver ska ingå i undervisningen, och vilket innehåll somprioriteras. LÄS MER