Sökning: "tillgänglig lärandemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tillgänglig lärandemiljö.

  1. 1. Hur främjas inkluderande matematikundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Karolina Öberg; [2021]
    Nyckelord :dialog; gemensam problemlösning; samarbete; tillgänglig lärandemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om hur matematiklärare och elever i särskilda undervisningsbehov, (SUM), upplever undervisningen i matematik och därigenom få förståelse för hur inkluderingsprocessen kan utvecklas. Att vara inkluderad innebär här att som elev vara delaktig både pedagogiskt och socialt. LÄS MER

  2. 2. När skolan skapar problem för barnen: Om barn och ungdomar med högfungerande autism i grundskola och gymnasium

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Johanna Sundell; [2018]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Asperger; skolmiljö; lärandemiljö; arbetsterapi; anpassad skolgång; delaktighet; inlärning; akademisk utveckling; tillgänglig undervisning; social kompetens; psykisk ohälsa; sensorisk känslighet; funktionshinder;

    Sammanfattning : Autism är en funktionsnedsättning som bland annat medför svårigheter med olika kognitiva funktioner. Vanligt är bristande förmåga att tolka sociala koder, ta in och sortera information från omgivningen samt att göra abstrakta slutledningar. LÄS MER

  3. 3. Tillgänglig och inkluderande lärandemiljö : -En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av individanpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jane Brounéus; [2017]
    Nyckelord :individanpassningar; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglig lärmiljö; inkludering; dilemmaperspektiv; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur undervisande lärare i år 3-6 upplever sitt arbete med att tillämpa individanpassningar för att göra lärandemiljöer tillgängliga och inkluderande för elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien syftar även till att beskriva vilka anpassningar lärarna gör och vilken betydelse dessa anpassningar har för lärandets tillgänglighet, samt att beskriva lärares upplevelser av tillgängliga lärmiljöer och inkludering. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogik från en verklighet- ett utvecklingsarbete på en gymnasieskola, Special education in a real setting- A development application on a specific high school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Lundberg; Carin Hansson; [2017]
    Nyckelord :ansvar; extra anpassningar; förståelse; handledning; pedagogiskt kapital; kategoriskt perspektiv; samtal; tillgänglig undervisning; relationellt ledarskap;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med utvecklingsarbetet var att få förståelse för den skolsituation som en klass på en gymnasieskola befann sig i. Situationen som kännetecknade klassen var ohållbar och miss-gynnsam, med flertalet elever som riskerade att inte nå kunskapskrav och mål. LÄS MER

  5. 5. Den fysiska lärandemiljön i förskolan : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om förskolans fysiska lärandemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rosaline Hälleberg; Ann - Sofie Larsson; [2014]
    Nyckelord :Preschool; learning; Förskola; lärandemiljö; lärande;

    Sammanfattning :   Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar om den fysiska lärandemiljön i förskolan. Samt hur förskollärare ser på sin egen roll i utformandet av förskolans fysiska lärandemiljöer. I studien användes den kvalitativa forskningsintervjun som metod. LÄS MER