Sökning: "med och utan digital"

Visar resultat 1 - 5 av 1020 uppsatser innehållade orden med och utan digital.

  1. 1. Maktlekar i digital dräkt : en studie om maktlekars återfödelse på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alice Unosson; Ebba Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Maktlek; TikTok; interaktionsritualer; makt; uppmärksamhetssamhället; challenges; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Maktlekar i Digital Dräkt” utför en fallstudie i form av en kvalitativ innehållsanalys för att utforska hur maktlekar har omformulerats och anpassats till det digitala medielandskapet genom TikTok-utmaningar (challenges). Genom att analysera diskussioner från forum som Flashback och Reddit samt riskfyllda TikTok-utmaningar som Skull-breaker challenge och Blackout challenge, undersöker arbetet maktlekar ur perspektivet av interaktionsritualer, makt och mediering. LÄS MER

  2. 2. Dominansmissbruk och digitala plattformar : En studie av hur artikel 102 FEUF och DMA hanterar digitala marknader, självförbehåll och utnyttjanden av insamlad data

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Matilda Söderholm; [2024]
    Nyckelord :EU law; digital platforms; DMA; Digital Markets Act; online platforms; digital markets; multi-sided markets; self-preferencing; competition law; article 102 TFEU; 102 TFEU; abuse of dominance; use of market power; use of data; EU-rätt; digitala plattformar; DMA; Digital Markets Act; onlineplattformar; digitala marknader; flersidiga marknader; självförbehåll; konkurrensrätt; artikel 102 FEUF; art 102 FEUF; missbruk av dominerade ställning; dominansmissbruk; utnyttjande av marknadsmakt; utnyttjande av data;

    Sammanfattning : Dagens samhälle förändras snabbt, och digitala marknader med det. Digitaliseringen har lett till revolutionerande utvecklingar av vårt samhälle, och bakom dessa förändringar står primärt ett fåtal dominerande teknikjättar och deras plattformar. LÄS MER

  3. 3. Förskolans spegelbild via egna sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Berglund; [2024]
    Nyckelord :förskola; samverkan; sociala medier; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och diskutera hur förskolor utan centralt beslutad digital lösning väljer att förmedla sin verksamhet via sociala medier. Studien är en kvalitativ studie som har genomförts genom semistrukturerade intervjuer av två förskollärare. Studien analyserar också förskolornas publicerade material på Instagram. LÄS MER

  4. 4. Franchisefeber : En netnografisk studie om franchisefilmens dragningskraft

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Daniel Waller; William “Wille” Pääjärvi; [2024]
    Nyckelord :Film; Fankultur; Franchise; Fans; Onlineforum; Delningskultur; Drivkraft; Netnografi;

    Sammanfattning : Det här är en netnografisk studie av film som en social praktik, med ett fokus på franchisefilmer och deras fanbaser. Studien utforskar diskussionstrådar på onlineforumet Reddit och presenterar och diskuterar de olika motiven som driver fans till att engagera sig i diskussioner online om franchisefilmer. LÄS MER

  5. 5. “Ask what you can do for your company” : En studie om Gamestop-sagan: Från social rörelse till brand love

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rodan Alis; Taiki Watanabe; [2024]
    Nyckelord :Social Rörelse; Brand Love; Digital Aktivism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker den digitala sociala rörelsen som uppstod ur efterdyningarna av den så kallade GameStop-sagan på aktiemarknaden. Spelåterförsäljaren GameStop erhöll en grupp hängivna anhängare på det sociala mediet Reddit. LÄS MER