Sökning: "medieplattform"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet medieplattform.
1. girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. LÄS MER
2. Desone : En social medieplattform med fokus på hälsa
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : För att lösa FN’s globala mål nummer 3 - god hälsa och välbefinnande - har jag skapat ensocial medie-plattform med fokus på hälsa. Med hjälp av social påverkan och andrametoder för beteendeförändring (kopplat till nudging och gamification) har jag skapat endigital miljö som främjar en hälsosam livsstil. LÄS MER
3. Spatiotemporal Selves on a Location-Based Social Network : A Postphenomenological Autoethnography of Snap Map
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The location-based social network (LBSN) Snapchat allows millions of users to share their locations to others through Snap Map: a digital map that updates their position each time they open the app. While social science studies have explored sentiments, behaviors and norms among Snap Map users, there is limited research on this type of location-based social network in the field of human-computer interaction (HCI), indicating a need for expanding the understanding of the roles that this technology and its design play in shaping the experiences and interactions among users. LÄS MER
4. Unga vuxnas syn på offentligt finansierade sociala medier : Potentiella syften, funktioner och skillnader jämfört med kommersiella plattformar
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : As many of the issues associated with large commercial social media platforms can be attributed to their business models, it is important to explore platforms with alternative business models. Therefore, this study explores how young adults, aged 18-30, envision a Swedish publicly funded social media platform in terms of its purpose and functionality, the difference compared to commercial platforms, and how young adults view its potential implementation in Sweden in 2023. LÄS MER
5. Gamestop, to the moon
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Studien GamesStop, to the moon är författad av Simon Kojo, Ludwig Elkander och Elliot Fisher vid Lunds universitet i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet har som mål att undersöka hur deltagarkultur kan visa sig på en social medieplattform som Reddit genom att djupdyka i den populära subredditen Wallstreetbets. Gruppen fick stor uppmärksamhet i och med den omtalade GameStop händelsen då småsparare fick upp aktiepriset på GameStops och utmanade de stora hedgefonderna på den Amerikanska börsmarknaden. LÄS MER