Sökning: "miljö genus på förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 82 uppsatser innehållade orden miljö genus på förskolan.

  1. 11. ”Ibland kanske det är bättre att vara tyst” : En studie om hur normer reproduceras i barnlitteratur som används i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Richard Persson; Josefin Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :barnlittertur; genus; kritiskt tänkande; normer; omsorg;

    Sammanfattning : Barnlitteratur är ett förekommande verktyg inom förskolans verksamhet, litteraturen kan tillgängliggöra och lyfta olika område som berör vardagens verkligheter, men kan även öppna upp för fantasi som barn kan reproducera i sin värld. En text och dokumentationsstudie genomförs utifrån ett normkritiskt perspektiv på hur normer reproduceras i barnlitteratur. LÄS MER

  2. 12. "Vi googlade begreppet genus, då vi inte hade någon direkt uppfattning kring vad det innebär" : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar genus i Tornedalen

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lydia Granvik; Amanda Niemi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur förskollärare i Tornedalen konstruerar genus i förskolan. Studien är av kvalitativ karaktär med utgångspunkt i det socialkonstruktionistiska perspektivet. Datainsamling till studien har skett genom skriftliga intervjuer med 13 förskollärare som är verksamma inom yrket i Tornedalen. LÄS MER

  3. 13. "Värnar kvinnor mer om miljön då?" : En kvalitativ fokusgruppstudie om förskollärares och barnskötares förståelse för varför genus är nödvändigt för att nå hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Lisa Waldeck; [2020]
    Nyckelord :miljö; genus; jämställdhet; hållbar utveckling; förskola; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Könsidentitet och miljöfrågor är starkt sammankopplade och föreställningar om kvinnligt och manligt formar vårt sätt att vara och agera. Forskning visar att män i större utsträckning, genom deras sätt att leva, påverkarmiljön mer negativt än kvinnor samtidigt som det är kvinnor som drabbas värst av miljöförändringar. LÄS MER

  4. 14. Genus i förskolan : En kvaliativ studie av förskolärares jämställdhetsarbete med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Lundin; Thanushalini Thivaharan; [2020]
    Nyckelord :kön; genus; jämställdhet; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien undersöker några förskollärares syn på deras arbete med jämställdhet och hur de tillämpar jämställdhet i samlingen. Studien är kvalitativ och därför användes både observation och intervju i val av metod. LÄS MER

  5. 15. "Finns det rätt eller fel material?" : En kvalitativ studie av förskolans material i relation till jämställdhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Lundgren Hedqvist; Alexandra Ulenius; [2020]
    Nyckelord :Förskola; jämställdhet; genus; material; pedagoger;

    Sammanfattning : Jämställdhet är idag ett hett ämne i samhällsdebatten och detta syns i både tidningar och olika medier. Det är stora diskussioner om huruvida det ska vara jämställt på arbetsplatser och att kvinnor och män ska ha lika rättigheter och lika lön, men hur ser det ut där allt börjar, nämligen i förskolan? Vi har genom kvalitativa studier undersökt detta. LÄS MER