Sökning: "Dagens syndrom"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Dagens syndrom.

  1. 1. Omvårdnad vid anorexia nervosa – ur ett patientperspektiv : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Martina Brolin; Josefin Bermudez; [2022]
    Nyckelord :Anorexia Nervosa; Patient Perspective; Experiences; Nursing Care; Anorexia Nervosa; Patientperspektiv; Erfarenheter; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ätstörningar är ett allvarligt folkhälsoproblem som ger psykiatriska och kroppsliga konsekvenser samt en försämrad livskvalitet. Det utlösande i förloppet att utveckla en ätstörning anses vara en sammankoppling av biologiska, sociala eller psykologiska faktorer. LÄS MER

  2. 2. Product design for children with NDD diagnoses

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Emma Bergman; Dagmar Berg; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; NDD; ADHD; ASD; Time perception; Assitive technology; Time perception aid; Product design; Concept development; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; AST; Tidsuppfattning; Hjälpmedel; Tidshjälpmedel; Produktdesign; Konceptutveckling;

    Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER

  3. 3. Mediernas representation av personer med autism : En kvantitativ innehållsanalys om hur personer med autism framställts och porträtterats i nyhetsrapporteringen i svenska medier 2013–2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Marion Sidwall; [2021]
    Nyckelord :Autism; Agenda Setting; framing; quantitative content analysis; thematic framing; Autism; dagordningsteori; gestaltningsteori; kvantitativ innehållsanalys; tematisk gestaltning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker i vilka sammanhang och på vilka sätt Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet framställt personer med autismspektrumtillstånd. Studien innehåller en kvantitativ innehållsanalys som undersökt artiklar (n = 240) gällande hur nyhetsrapporteringen av personer med autism framställts och porträtterats mellan år 2013 då diagnosen autism blev ett gemensamt begrepp med förkortningen AST, innehållande autism, Aspergers syndrom och atypisk autism, till år 2020. LÄS MER

  4. 4. Har du hört talas om RED-S? : Enkätundersökning av kunskaper om Relative Energy Deficiency in Sport inom svensk truppgymnastik

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Rebecca Billger; [2020]
    Nyckelord :Relative energy deficiency; RED-S; Teamgym; Elite coaches; Gymnastics; swedish; survey; RED-S; Truppgymnastik; Subelitnivå; elittränare; Relativ energibrist; Idrottstriaden; Gymnastik; Enkätundersökning; tränarlänkgymnastik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien syfte var att undersöka kunskapen om RED-S bland tränare inom svensk truppgymnastik och få en översikt om tränarna kände till Svenska Gymnastikförbundets eller Internationella Olympiska Kommitténs åtgärdsplan för identifiering, behandling och återgång till idrottande. Detta undersöktes med följande frågeställningar: 1) ”Hur mycket kunskap om RED-S har dagens tränare inom truppgymnastik?” 2) ”Skiljer tränares kunskaper åt beroende på kön, division och erfarenhet i år?” och 3) ”Har tränarnas förening en åtgärdsplan för RED-S?”. LÄS MER

  5. 5. Stödåtgärder som erbjuds elever i grundskolan med diagnosen ADHD eller Aspergers syndrom som har inlärningssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Immaculate Kabenge; [2018]
    Nyckelord :stödåtgärder; ADHD; AS; inlärningssvårighet; grundskola; faktorer;

    Sammanfattning : Abstract I dagens skolsystem är andel elever som är i behov av någon sorts stödundervisning hög. Detta inkluderar elever som har svårigheter i ett specifikt ämne eller har behov av extra stöd, insatser och anpassning. LÄS MER