Sökning: "miljöundervisningstraditioner"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade ordet miljöundervisningstraditioner.
11. I kölvattnet av Dekaden : En undersökning om hur hållbar utveckling undervisas mot årskurserna 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Hållbar utveckling som begrepp har sedan mitten av 1990-talet fått en starkare roll i samhället. Skolan är inget undantag och undervisning för hållbar utveckling ses idag som en av tre miljöundervisningstraditioner. LÄS MER
12. "Den här jorden lånar vi av våra barn." : En studie om olika lärares undervisning samt val av undervisningsmaterial om hållbar utveckling inom den ekologiska dimensionen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Abstract Title: “We borrow this earth from our children.” A study about teaching for sustainable development in the ecological dimension and teacher’s choice of teaching materials. LÄS MER
13. Undervisning i hållbar utveckling i ett antal Grön Flagg-skolor : En kvalitativ studie om lärares mål och didaktiska verktyg i förhållande till de olika miljöundervisningstraditioner som råder
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to investigate a few primary school teachers approach to their education work in sustainable development. The teachers work in Green Flag schools, which is a network that offers teachers teaching material for the education in sustainable development. LÄS MER
14. Miljöundervisningen och styrdokumenten En läroboksanalys av gymnasieläroböcker i samhällskunskap 1971-2012 och deras följsamhet gentemot styrdokumentens miljöundervisningsdirektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Forskningen om miljöundervisningen har påvisat tre olika traditioner, som från 1960-talet till idag avlöst varandra, även om det också förekommer en viss överlappning. Forskarna menar att styrdokumenten varit med och initierat dessa traditioner genom sina miljöundervisningsdirektiv. LÄS MER
15. Hur då hållbart? En studie i hur ämnet hållbar utvecklingbehandlas i de lägre åldrarna
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Hur då hållbart? Det vida diskuterade begreppet hållbar utveckling ska enligt läroplan och styrdokument genomsyra all undervisning men hur ska det gå till i praktiken? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur ett antal lärare i årskurs 2 arbetar kring hållbar utveckling. I arbetet har jag utgått ifrån den definition av begreppet som myntades i Bruntlandsrapporten skriven 1988 där hållbar utveckling beskrivs bestå av en ekologisk, en social och en ekonomisk dimension. LÄS MER