Sökning: "min egen språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden min egen språkutveckling.

  1. 1. Högläsningens betydelse - En studie om pedagogernas syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Westgaard; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Högläsning; Literacy; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Av egen yrkeserfarenhet vet jag att pedagoger ser olika på vikten av högläsning samt att det till stor del är högläsningen som faller bort i verksamheten av olika anledningar. Jag blev nyfiken på att undersöka vad detta beror på och på så sätt blev syftet med denna studie att studera pedagogernas syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Språksvårigheter i förskolan : Hur kan språksvårigheter upptäckas och stimuleras?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sara Hjerpe; [2019]
    Nyckelord :Preschool children; preschool teachers; language development methods; language problems.; Förskolebarn; Förskollärare; Metoder för språkutveckling; Språksvårigheter.;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine whether and how the children who have difficulties with the language receive the help they need from the preschool teachers in order to improve their language development. Interview of semi-structured model with five preschool teachers at different kindergartens in the same municipality was conducted, where the pedagogues experiences were requested which methods/routines they work with to detect if children have language problems and what methods/ tools they use to help and stimulate language development, and how they have worked with that has given the best language enhancement in children with language difficulties. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsen – en utmaning för elever med språkstörning En studie kring språkstörning och läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Sundstedt; [2018]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; reciprok undervisning; Simple View of Reading; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractSundstedt, Kristina (2018). Läsförståelsen – en utmaning för elever med språkstörning. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. EN PLATS FÖR DIG : - om att stimulera muntlig framställning och språkutveckling hos nyanlända gymnasieelever med musik som metod

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ing-Mari Janzon; [2017]
    Nyckelord :Musik; sång; språkutveckling; nyanlända och undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur språket och den muntliga framställningen hos nyanlända gymnasieelever, med svenska som andra språk, kan stimuleras med musik som metod. Jag ville också utforska vilka praktiska tillvägagångssätt som kan användas, i min egen praktik, för att stärka elevernas språkutveckling och muntlig framställning med musik som metod. LÄS MER

  5. 5. Modersmålets roll : en studie om några föräldrars, förskollärares och modersmålslärares perspektiv kring modersmålets betydelse för andraspråkslärandet och personlig utveckling.  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Laila Youssef; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Som titeln berättar handlar den här rapporten om modersmålets roll. Det huvudsakliga syftet med den här studien har varit att undersöka förskollärarnas, modersmålslärarnas och föräldrarnas uppfattningar om modersmålets betydelse för andraspråkslärande och barns personliga utveckling. LÄS MER