Sökning: "minoritetsspråk"
Visar resultat 6 - 10 av 93 uppsatser innehållade ordet minoritetsspråk.
6. Resursbibliotek och folkbibliotek i samverkan : för att särskilt uppmärksamma den nationella minoriteten sverigefinnar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The National Library of Sweden Kungliga Biblioteket has been assigned by the Swedish government to establish resource libraries for the Swedish national minorities. The library of the Finnish Institute in Stockholm is the resource library for the national minority Swedish Finns (also known as Sweden Finns) and the national minority language Finnish. LÄS MER
7. Revitalisering av finlandssvenskt teckenspråk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråkSammanfattning : Det finlandssvenska teckenspråket är ett minoritetsspråk med ungefär 100 språkanvändare, främst i Finland. Språket håller på att revitaliseras och de senaste åren har flera språkstärkande åtgärder genomförts. LÄS MER
8. Flerspråkiga elevers språkbruk i NO-undervisningen i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I dagens globala samhälle förflyttar sig människor mellan länder i högre utsträckning än någonsin och under läsåret 2021/2022 hade 28,6% av alla grundskoleelever i Sverige ett annat modersmål än svenska. Detta ställer höga krav på skolan som har i uppdrag att erbjuda alla elever en likvärdig utbildning. LÄS MER
9. Islossning : Relationen mellan svenska staten och kvänerna 1960-200
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Author: Anna Fjällborg Title: Debacle: the Relation Between the State of Sweden and the Kvens 1960-2000. The purpose if this study is to investigate the relation between the State of Sweden and the minority Kvens in the years 1960- 2000 and to learn who the Kvens are. LÄS MER
10. Problem och möjligheter för flerspråkiga elever i NO - klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter som är vanligt förekommande för flerspråkiga elever i NO-undervisningen i årskurs F-3 och hur kan läraren kan utforma sin undervisning för att motverka dessa svårigheter. För att besvara frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer med lärare och elever i årskurs ett, två och tre genomförts som sedan analyserats genom en tematisk analys med innehållsanalys i olika steg. LÄS MER